Miten meillä menee – Hiihtoseurojen onnistumisen hetkiä viime kaudelta

Vaikka kesämäet, rullahiihdot ja seuratoiminnan arki pyörivät, on kesä silti hyvää aikaa pistää pakettiin kulunutta talvea. Hiihtoliitto toteutti touko-kesäkuun aikana Seurakyselyn, jonka avulla kartoitetaan seurojen nykytilannetta. Tuloksia tarkastellaan Hiihtoliiton seurapalveluiden kehittämistä ajatellen, mutta tuloksia on tarkoitus myös koostaa artikkelien kautta laajemmin kentälle kuuluville. On hyvä aloittaa siitä koonnin purkaminen siitä, missä hiihtoseurat kokivat onnistuneensa viime kauden aikana. Ilo huomata, että näitäkin asioita riitti runsaasti.

Vastauksissa oli uskoa tulevaisuuteen. Vaikka korona vaikutti vielä toimintaan, niin moni uskoi, että se on nyt vihdoin seuratoiminnan näkökulmasta saatu selätettyä. Uusi normaali pyörii ja monissa seuroissa toimintaan on saatu uusia kasvoja mukaan. Eräs vastanneista seuroista mainitsee: ”Hiihtokouluun saatiin vetäjiä 11 kpl (vanhempia). Aiemmin menty 2-3 kpl”. Kun toimintaa on saatu pystyyn, kertovat useat seurat hiihto- ja mäkikoululaisten määrien kasvusta. Yhdessä kyselyyn vastanneista seuroista toiminnan herättäminen on kantanut ympärivuotiseen toimintaan: ”Mäkikoulussa lapsia eniten vuosikausiin ja siitä syystä järkevää nyt jatkaa ympärivuotisesti”. Vaikka näin hieno tilanne ei tietysti koske kaikkia hiihtoseuroja, on hienoa nähdä että aktiivisella toiminnalla on myös tuloksia ja lajit kiinnostavat.

Kilpailu- ja tapahtumatoiminta on monen hiihtoseuran keskeistä antia ja myös osa-alue, jota hiihtoseurat halusivat nostaa esille onnistumisen hetkinä. Kansallisista arvokilpailuista paikallisiin kilpailuihin, tapahtumat koettiin seurahengen nostattajana, toimintana josta ollaan ylpeitä. Kilpailuiden järjestämisen lisäksi onnistumisia on koettu siinäkin, että nuoria on saatu aktiivisesti mukaan kisareissuihin.

Seuratoiminnassa mukana olevat tietävät, että haasteita riittää. On kyse sitten tekijöiden määrästä, taloudellisista resursseista tai ympäröivistä olosuhteista. Monesti on kuitenkin hyvä pysähtyä pohtimaan miksi näitä asioita oikein tehdään ja usein nimenomaan ne onnistumisten hetket nousevat esille. Muistetaan arvostaa sitä kaikkea arvokasta työtä jota on saatu aikaan ja onnistumisia, jotka jaksavat puskea meitä eteenpäin.