Mitalit kantoivat Suomen MM-huumaa – yhteishenki nostatti valtavan kiinnostuksen ja näkyvyyden pohjoismaisille hiihtolajeille

© Jesse Väänänen

Pohjoismaisten hiihtolajien, maastohiihdon, yhdistetyn ja mäkihypyn, MM-kisat päättyivät reilu viikko sitten Saksan Oberstdorfissa. Suomen joukkue voitti kisoissa kolme mitalia, mikä nosti MM-kisamenestyksen Seefeldin jälkeen nousu-uralle. Hiihtolajit näkyivät kolmen viikon ajan laajasti eri medioissa ja yhteishengen nostattama kiinnostus on suuri voitto korona-ajan urheilulle.

Suomi oli MM-kisojen mitalitaulukossa kahdeksas saavuttaen kaksi hopeamitalia, yhdistetyssä Ilkka Herola ja maastohiihdon pariviestissä Ristomatti Hakola ja Joni Mäki, sekä yhden pronssimitalin maastohiihdon naisten viestissä. Viestinelikossa hiihtivät Jasmi Joensuu, Johanna Matintalo, Riitta-Liisa Roponen ja Krista Pärmäkoski. Mitalien lisäksi pistesijoja kirjattiin maastohiihdossa viisi ja yhdistetyssä kolme. Mäkihypyssä suomalaiset ylsivät viidesti 30-parhaan joukkoon henkilökohtaisissa kilpailuissa, joista parhaina Julia Kykkäsen 21. sija suurmäessä ja Niko Kytösahon 26. sija normaalimäessä.

MM-kisat näkyivät Ylen TV-kanavilla niin kisalähetyksinä kuin myös Urheilustudioina yhteensä 67 tuntia. Kahden kilpailuviikon aikana katsojatavoittavuus rikkoi kymmenen kertaa miljoonan rajan, ollen parhaimmillaan miesten 50 kilometrin kilpailussa 1,9 miljoonaa. Muut yhdeksän lähetystä tavoittivat 1-1,4 miljoonan katsojan määriä. Sunnuntain kisan jälkeen katsotuimpia olivat naisten 30 kilometrin hiihto, miesten viesti ja hiihdon parisprintin finaali. Yhdistetyssä miljoonan rajan rikkoi joukkuesprintin hiihto-osuus ja lähes miljoonaan ylsi Ilkka Herolan hopeamitalihiihto henkilökohtaisessa kilpailussa.

Kansainvälisesti Oberstdorfin MM-kilpailut näkyivät 34 broadcasterin toimesta yli 180 maassa. Ensisijaisia oikeuksien haltijoita olivat erimaiden pääkanavat, kuten Itävallassa ORF, Saksassa ARD/ZDF, Norjassa NRK ja Ruotsissa SVT. Myös Japani, Puola, Yhdysvallat sekä Eurosport, joka kattoi maailmanlaajuisesti kilpailuja, nousevat merkittävien toimijoiden listalle. Uutistuotannollisesti kattavuus oli oikeuksien haltija Infront Italyn mukaan maailmanlaajuista.

Menestys, yhteishenki ja lajibuumi nostivat media- ja sosiaalisen median kattavuudet huippulukemiin

Koronarajoitukset näkyivät vahvasti median toiminnassa MM-kisojen aikana. Edeltäviin kisoihin verrattuna medianedustajia oli paikalla murto-osa ja toimitukset hoitivat kisakokonaisuutta laajasti myös etänä. Etämediatilaisuuksia ja -haastatetteluja järjesteltiin kisojen jokaisena päivänä. Mitalijuhlien viestintä nosti kaikkien lajien yhteishenkeä Saksassa, mikä välittyi kotikatsomoihin niin television kuin myös sosiaalisen median sisältöjen kautta.

Mediakattavuudessa vahvimpia päivia olivat menestyspäivät, joista ykköseksi nousi yhdistetyn hopeamitalipäivä, jolloin sähköisten mediaosumien määrä oli 679 kappaletta ja kisojen ensimmäinen loppukilpailupäivä 664:llä jutulla. Kokonaisuudessaan kilpailujen aikainen  potentiaalinen mediajulkisuus oli yhteensä yli 340 miljoonaa henkilöä.* Sähköisten mediaosumienn tavoittavuuden arvo nousi laskennallisesti yli 120 miljoonaa euroon.

Sosiaalinen media eli kisoissa vahvasti mukana MM-joukkueiden julkaisupäivistä lähtien. Kisapäivien tapahtumia kerrottiin ”behind-the-scenes” -hengessä ja mitalipäivien juhlatunnelmat jaettiin suorina instagram-lähetyksinä Suomen joukkueen hotellilta. Naisten viestin mitalijuhlia on katsottu yli 17,5 tuhatta kertaa. Maajoukkueiden sosiaalisen median kanavien kokonaisnäyttökerrat kipusivat lähes 6 miljoonaan. Kanavien keskimääräinen kasvuvauhti kisahuuman aikana oli 15,5%, joista suurimman kasvupotin, yli 30 %, keräsi yhdistetyn @ncteamfin -IG-kanava. Tavoittavimmat tilit löytyvät maastohiihtomaajoukkueelta, kun esimerkiksi @xcteamfin-instagramia seuraa 20,6 tuhatta fania.

Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi iloitsee sekä huippu-urheilun menestyksestä että lajien vahvasta vetovoimasta. Hiihtoliiton strategisia tavoitteita toteutuu, mikä kertoo pitkäjänteisen työn onnistumisesta ja oikeista panostuksista.

”Olen erittäin iloinen kolmesta mitalista, yhteensä kahdeksasta pistesijasta ja parhaista henkilökohtaisista sijoituksista arvokisoissa. Sen lisäksi joukkueen taistelutahto, hyvä ilmapiiri ja keskinäinen kannustus välittyivät  hienolla tavalla kotikatsomoihinkin. Katsojaluvut osoittavat jälleen kerran, että hiihtolajien kiinnostavuus on entisestään lisääntynyt. Ylen Urheilustudion tekijät ansaitsevat suuret kiitokset ammattitaitoisista ja korkeatasoisista kisalähetyksistä”, toteaa Haapasalmi.

* Kaikki mediajulkisuudelle altistuneet henkilöt. Sama henkilö voi altistua myös eri medioissa.