Mäkihypyn joukkuekilpailujen Suomen mestaruudet Jyväskylään ja Kuopioon

SiiPo I: Valtteri Holopainen, Minja Korhonen I Jyväskylän Hiihtoseura I: Eelis Meriläinen, Julia Äikiä I SiiPo II: Oosa Thure, Tuomas Meis.
Kuva: Jaakko Haapala

Mäkihypyn kesä-SM-viikonloppu Lahdessa päätettiin sunnuntaina joukkuekilpailuilla. Nuorten alle 18-vuotiaiden parikilpailun kultaa hyppäsi Jyväskylän Hiihtoseuran ykkösjoukkue Julia Äikiä ja Eelis Meriläinen. Miesten joukkuemäen kulta matkasi Puijon Hiihtoseuralle Kuopioon. Joukkueessa hyppäsivät Henri KaviloJesse Pääkkönenja Eetu Nousiainen

Alle 18-vuotiaiden parikilpailu on ollut SM-kisaohjelmassa muutaman vuoden ja toteuttaa mäkihypyn tasa-arvostrategiaa askel kerrallaan. Sekaparikilpailujoukkueessa tulee olla sekä tyttö että poika.

”Vaikka saimme tänä vuonna pienen joukkuemäärän mukaan, on tämä formaatti meille tärkeä tulevaisuuden kannalta. Harrastajamäärät junioreissa ovat kasvussa ja tyttöjen potentiaali on tunnistettu. Parikilpailu tuo tytöille ja naisille ihan uudenlaisen ulottuvuuden kilpailla joukkueessa, koska naisten joukkuekisoja emme vielä saa jalkeille. Ehkä ensi vuonna jo yleisen sarjan sekajoukkuekisa on mahdollinen”, sanoo Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston puheenjohtaja ja vahvasti Siilinjärven Ponnistuksessa vaikuttava Niina Meis.

Jyväskylän Hiihtoseuran ykkösjoukkue, Julia Äikiä – Eelis Meriläinen, oli odotetun kova. Joukkue keräsi 453,9 pistettä ja nappasi kultamitalit. Hopealle hyppäsi Siilinjärven Ponnistuksen ykkösjoukkue Minja Korhonen – Valtteri Holopainen ja pronssille liiteli SiiPon kakkosjoukkue Oosa Thure – Tuomas Meis

Puijon Hiihtoseuralle joukkuemäen Suomen mestaruus

Miesten joukkuemäen kilpailu päätti kisaurakan, kun kolmihenkiset joukkueet kilpailivat Lahden normaalimäessä. Puijon Hiihtoseuran ykkösjoukkue oli lyömätön, kun ankkurina hypännyt Eetu Nousiainen liiteli ensimmäisellään viikonlopun pisimmän hypyn normaalimäessä ja laskeutui 100 metriin. Henri Kavilo ja yhdistetyn erikoismies Jesse Pääkkönen varmistivat panoksellaan kultamitalien kohtalon.

”Se oli hyvä hyppy, siihen sattui ihan hyvä kelikin. Toisella sitten paikattiin ensimmäisen onnistumista toiseen suuntaan. Ihan kiva päivä ja mieluinen lopputulos”, miettii Nousiainen.

Joukkuekisa sytyttää aina, näin myös Puijon Hiihtoseuran Kavilon.

”Tykkään (joukkuekisasta) jopa enemmän kuin henkilökohtaisesta kisasta. On tiimihenkeä ja yhdessä tekemistä, rennomman ja mukavamman oloista”, sanoo Kavilo.

Puijon Hiihtoseuran joukkueen haastattelu

Hopealle SM-joukkuemäessä hyppäsi Kuusamon Erä-Veikot. Joukkue, Vilho PalosaariKalle Törmänen ja Kalle Heikkinen, teki tasaisen varmaa työtä. Palosaari otti viikonlopulta joukkuehopean eilisen M18-sarjan kultamitalin jatkoksi.

Pronssia hyppäsi Jyväskylän Hiihtoseuran nuori joukkue. Yhdistetyn joukkueissa harjoittelevat Eelis Meriläinen ja Eeli Keränen hyppäsivät pronssille Eetu Meriläisenkanssa.

Lahden Hiihtoseuran nuorista koostunut joukkue, Kasperi ValtoTuomas Kinnunen ja Arttu Pohjola, olivat pitkään kiinni pronssissa kotikisoissaan. Valitettava Valton hylkäys puvun vuoksi vei tämän vuoden joukkuemäen SM-mitalit lahtelaisilta.

Tulokset