Maastohiihdossa ja yhdistetyssä edessä maailmancupin päätösviikonloppu – mäkihyppääjät jatkavat Raw Air Tournamentin viimeiselle etapille

© Thibaut/NordicFocus

Maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn maailmancupit jatkuvat tulevana viikonloppuna. Maastohiihdossa on vuorossa maailmancupin päätösviikonloppu Ruotsin Falunissa, jossa hiihdetään perjantaina perinteisen hiihtotavan sprintit, lauantaina perinteisen 10 km väliaikalähtökilpailu ja sunnuntaina 20 km yhteislähtökilpailu vapaalla hiihtotavalla.

Myös yhdistetyn maailmancupkausi tulee päätökseen viikonloppuna. Norjan Trondheimissa kilpaillaan lauantaina sekajoukkuekilpailu HS105-mäessä ja 4×5 km hiihto-osuuksilla. Sunnuntaina vuorossa on naisten henkilökohtainen kilpailu HS105 / 7,5 km ja miesten henkilökohtainen kilpailu HS138 / 10 km, jotka molemmat kilpaillaan Gundersen-menetelmällä.

Mäkihypyn Raw Air Tournament jatkuu viimeiselle etapille Norjan Vikersundin lentomäkeen (HS240). Naisten osalta lentomäkeen pääsevät maailmancupin kokonaiskilpailun 15 parasta sekä ne viisi mahdollista urheilijaa, jotka ovat Trondheimin osakilpailujen jälkeen Raw Air Tournamentin TOP15 joukossa. Miesten osalta Raw Air Tournamentin 50 parasta (Trondheimin jälkeen) jatkavat Vikersundin perjantaiseen karsintaan, josta lauantain kilpailuun pääsee 40 urheilijaa. Sunnuntain finaalipäivän aloittavat turneen 30 parasta urheilijaa, joista 20 parasta jatkavat kisan toiselle kierrokselle ja 10 parasta kolmannelle kierrokselle ratkomaan Raw Air Tournamentin kokonaiskilpailun voiton. Norjassa hypättävän kolmen paikkakunnan Raw Air Tournamentin osakilpailut käydään Holmenkollenilla, Trondheimissa sekä Vikersundissa.

Maailmancupin lisäksi suomalaisia nähdään viikonloppuna mäkihypyn Continental Cupissa Puolan Zakopanessa sekä maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn nuorten PM-kilpailuissa Viron Otepäässä. PM-kilpailuihin jo aiemmin julkaistu joukkue löytyy tästä artikkelista.

Maastohiihto

Maastohiihdon maailmancup
Falun 15.-17.3.2024

Naiset
Jasmi Joensuu, Anne Kyllönen, Katri Lylynperä, Johanna Matintalo, Kerttu Niskanen, Tiia Olkkonen, Krista Pärmäkoski

Miehet
Ville Ahonen, Niko Anttola, Juuso Haarala, Ristomatti Hakola, Perttu Hyvärinen, Lauri Lepistö, Emil Liekari, Remi Lindholm, Niilo Moilanen, Joni Mäki, Iivo Niskanen, Arsi Ruuskanen, Lauri Vuorinen

Maastohiihdon urheilijabiot

Mäkihyppy

Mäkihypyn maailmancup
Vikersund, Norja 15.-17.3.2024

Raw Air Tournamentin jo aiemmin julkaistu joukkue löytyy tästä artikkelista.

Mäkihypyn Continental Cup
Zakopane 16.-17.3.2024

Henri Kavilo, Tomas Kuisma, Tuomas Meis, Paavo Romppainen

Mäkihypyn urheilijabiot

Yhdistetty

Yhdistetyn maailmancup
Trondheim 15.-17.3.2024

Naiset
Heta Hirvonen, Minja Korhonen

Miehet
Ilkka Herola, Eero Hirvonen, Wille Karhumaa, Arttu Mäkiaho, Otto Niittykoski, Perttu Reponen

Yhdistetyn urheilijabiot

Medialle

Hiihtoliiton viestintätiimi hoitaa maailmancupin viestintää kotimaasta käsin. Viikonlopun viestintävastuussa on Sanni Leinonen, puh. 044 458 3387, sanni.leinonen@hiihtoliitto.fi. Liity Pohjoismaisten lajien WhatsApp -tiedotusryhmään, jossa viestitään pikaviestein maajoukkueiden toiminnasta ja jaetaan äänikommentteja urheilijoilta sekä valmentajilta kisaviikonlopun aikana.