Maastohiihdon johtoryhmä kokoontui maanantaina 17.10.

Maastohiihdon johtoryhmä kokoontui maanantaina. Käsiteltävinä aiheina olivat seurakyselyn tulokset, raportit FIS-kokouksista, Ruka Nordicin valmisteluiden tilanne, valmennusjärjestelmän palaute- ja arviointimalli, raportit maajoukkueiden toiminnasta sekä energiakriisin vaikutukset kuntien lumetukseen. Maastohiihdon johtoryhmän tehtävänä on toimia operatiivisen henkilöstön tukena, sparrata maastohiihtoa koskevissa asioissa, ja käydä strategista keskustelua päätöksenteon tueksi.

Seurakysely, Tähtiseurapäivät ja raportti FIS-kokouksista

Johtoryhmässä seurapalvelutiimi esitteli seurakyselyn tulokset sekä näkemykset tarvittavista toimenpiteistä. Toimenpiteistä huomioitiin erityisesti seurojen ammattimaistumisen tukeminen, seuraviestinnän kehittäminen sekä konkreettisten seuratoimintamallien rakentaminen. Samalla jaettiin huoli seurojen ja seuratoimijoiden tavoittamisesta, osallistumisaktiivisuudesta sekä pohdittiin keinoja tilanteen parantamiseksi. Kokouksessa käytiin läpi myös Tähtiseurapäivien 8.-9.10.2022 kuulumisia, johon osallistui seitsemän hiihtoseuraa. Hiihtoliiton lajikohtaisen osuuden lisäksi päivillä päästiin kuuntelemaan Olympiakomitean ohjelmaa sekä tapaamaan muita seuroja lähitapaamisen merkeissä.

Lisäksi kuultiin raportit Hiihtoliiton liittokokouksesta ja liittovaltuustosta sekä FIS-kokouksista. Keskustelua herättivät etenkin kansainvälisen kilpailukalenterin mahdolliset haasteet kaudella 2024 sekä pohjoismaisten lajiliittojen yhteinen edunvalvonta. Ruka Nordicin maastohiihdon kilpailunjohtaja Jukka Tahkola päivitti tulevan Ruka Nordicin tilanteen, jossa valmistelut ovat edenneet suunnitelmien mukaan.

Maajoukkuetoiminta sekä valmennusjärjestelmän palaute- ja arviointimalli

Maajoukkueen osalta kesän ja syksyn leiritys on sujunut suunnitelmien mukaan. Varsinkin elokuun Passo Lavazen kolmen viikon korkeanpaikan leiri onnistui erinomaisesti. Lokakuun maajoukkuetesteissä Jyväskylässä useampi urheilija teki ennätyksiä ja kokonaistilanne on hyvä. Tällä hetkellä maajoukkue on leirillä Italian Val Senaleksessa. Leirillä on mukana 14 urheilijaa ja olosuhteet jäätiköllä ovat olleet hyvät hiihtämiseen. Suunnitelmat ja järjestelyt marras- ja joulukuun osalta ovat A-maajoukkueen osalta hallinnassa. Rukan maailmancupin avaus on 25.–27.11.

Valmennusjärjestelmän palaute- ja arviointimalli on nostettu maastohiihdon johtoryhmässä yhdeksi keskeiseksi kehittämisen työkaluksi. Palaute- ja arviointimallissa tullaan jatkossa keräämään palautetta valmentajien lisäksi urheilijoilta ja malli tulee sisältämään toimintatavan palautteen keräämiseksi, palautteen käsittelemiseen sekä toiminnan kehittämiseen. Kokouksessa käytiin läpi tilanneraportti alkuvaiheessa olevaan työhön. Lisäksi käytiin keskustelua ja esitettiin huoli energiakriisin vaikutuksista kuntien lumetuspäätöksiin sekä mahdollisiin päätöksiin lumetuksen vähentämisestä.

Maastohiihdon johtoryhmän seuraava kokous on 23.11. Kokouksen teemana on ohjaaja- ja valmentajakoulutuksen nykytila ja kehittäminen.