Maajoukkuevalmentajat jakavat tietouttaan Minimäestä uuteen nousuun -kehityskampanjassa

© Soili Hirvonen

Minimäestä uuteen nousuun on mäkihypyn ja yhdistetyn yhteinen kehittämiskokonaisuus, joka koostuu erilaisista koulutuksista, webinaareista ja muista ajankohtaisista lajikokonaisuuksista.

Ajatuksena projektin takana on herätellä seuroja ja selvittää, mitä seuroille kuuluu. Tarkoituksena on saada lisää tietoa siitä, mitkä asiat toimivat tällä hetkellä, missä on haasteita ja miten Hiihtoliitto voi auttaa seuroja. Myös seurojen välistä yhteistyötä pyritään edistämään.

Hiihtoliiton kilpailukoordinaattori Kimmo Yliriesto kertoo, että webinaareissa käytiin läpi muun muassa olosuhdeasioita ja viestintää. Kokonaisuuteen kuuluu myös maajoukkuevalmentajien tekemiä videoita, joissa käydään läpi muun muassa suksutaituruutta ja mäkihyppääjän kehonhallintaa.

Suomen mäkihyppyjoukkueen valmentaja Lauri Hakola kokee, että junioritoiminnan kehittäminen on erittäin tärkeää lajin eteenpäin viemisessä.

”Lähdin mukaan sillä ajatuksella, että voisin pieneltä osin kantaa korteni kekoon tässä kampanjassa. Junioritoiminnan kehittäminen on todella tärkeää. Tietoiskuissa käydään läpi yksinkertaisia perusasioita lasten ja nuorten harjoitteluun ja valmennukseen liittyen. Toivottavasti sieltä löytyisi jotain vinkkejä toiminnan edistämiseksi,” Hakola toteaa.

Kaikki videot löytyvät Hiihtoliiton Youtubesta.