Kansallinen Hiihtopäivä – lauantaina 29.1.2022 syntyy uusi perinne

Millaista positiivista energiaa olisikaan ilmassa päivänä, jolloin miljoona suomalaista olisivat samaan aikaan liikkeellä?

Vuotuiseksi koko kansan teemapäiväksi luotu Kansallinen Hiihtopäivä innostaa ihmiset ympäri Suomen hiihtämään ja liikkumaan ulkona samana päivänä. Helsingin Olympiastadion toimii tapahtuman keskuspaikkana mutta liike levittäytyy koko maahan. Tapahtuman taustalla on Suomen Hiihtoliiton tavoite innostaa ihmisiä liikkumaan mahdollisimman matalalla kynnyksellä, uutta elämyksellisyyttä henkilökohtaiseen liikuntakokemukseen tuoden.

– Hiihto on aina kuulunut kiinteästi suomalaiseen sielunmaisemaan, mutta viime talvi osoitti, että harrastus valloitti aivan uuttakin yleisöä, kun hiihtobuumi valtasi Suomen. Tämä tarjoaa erityisen otollisen ajanhetken ja maaperän uuden teemapäivän lanseeraamiselle, kun ihmisten suhde latuun on syventynyt, iloitsee idean takana oleva Hiihtoliiton kaupallinen johtaja Jari-Pekka Jouppi.

Liikkumisen riemu ja ilmassa väreilevä yhteenkuuluvuuden tunne kiteytyvät tähän tammikuiseen lauantaihin. Talven tervehenkisin teemapäivä innostaa ihmiset nappaamaan sukset kainaloon ja hiihtämään hyvää mieltä: laturetkiä luonnossa, paikallisia oheistapahtumia tai piristäviä spurtteja Olympiastadionin majesteettisissa puitteissa. Suomen Hiihtoliiton kumppaneina koko Suomea aktivoimassa ovat Suomen Latu, Suomen Sydänliitto, TUL ja Yle.

– Sydänliitto on mukana Hiihtopäivässä, koska liikkuminen on yksi sydänterveyden kulmakivistä. Kannustammekin perheitä liikkumaan, nuoria ja työikäisiä löytämään lisää liikettä arkeen ja ikääntyviä innostumaan liikkumisesta ja siten ylläpitämään toimintakykyään, kertoo Suomen Sydänliiton liikunta-asiantuntija Annukka Alapappila.

Olympiastadionilla Kansallisen Hiihtopäivän rentoja juhlallisuuksia on luvassa klo 11.30–16: musiikkia ja henkeä nostattavia puheenvuoroja. Päivän juontajina toimivat Mikko ”Peltsi” Peltola ja Kerttu Kotakorpi

Helsingin Olympiastadionin ulkopuolelle tunnelmallisen minilaturetken nuotiopaikkoineen järjestävä Suomen Latu on innoissaan uudesta hiihdon merkkipäivästä:

– Toiveemme on tietenkin, että mahdollisimman moni rakastuisi hiihtoon tänä talvena, järjestön toiminnanjohtaja Eki Karlsson sanoo.

Myös TUL uskoo, että uudelle perinteelle ja matalan kynnyksen liikkumiselle löytyy tilausta:

– Matalan kynnyksen harrasteliikunnan edistäminen ja ihmisten liikuttaminen on yksi keskeisimmistä tehtävistämme, minkä vuoksi on ollut hienoa rakentaa uutta kansallista hiihtoperinnettä muiden järjestävien tahojen kanssa. Meidän tavoitteemme on huolehtia, että jokaisella on mahdollisuus löytää liikunnan ilo suksilla tai ilman, TUL:n pääsihteeri Riku Tapio kertoo.

Helsingin Olympiastadionin rinnalla myös Tampereen Ratinan stadion tuo kaupunkilaisille jännittävän mahdollisuuden hiihtää aivan kaupungin sydämessä. Oheisohjelmaa löytyy klo 12–17 aina lasten hiihdonohjauksesta lumikenkäkokeiluihin ja kaikille avoimeen 80 metrin pikasprinttikisaan. Tampereen tapahtuman järjestäjätahojen joukkoon liittyvät Tampereen kaupunki, Tampereen sydänyhdistys sekä Tampereen Pyrintö, joka on asettanut tavoitteeksi 1896 hiihtokierrosta Ratinan kentän ympäri.

– Olemme ylpeitä Ratinan stadionista ja haluamme tuoda hiihtämisen riemun Tampereen keskustaan. Tästä olemme tähän saakka vain haaveilleet: taustamusiikki soi ja ihmisten on mahdollista hiihtää stadionin valoissa. Upeaa, että nyt voimme toteuttaa haaveemme yhdessä Suomen Hiihtoliiton ja muiden kumppanien kanssa. Toivottavasti tämä toimii lähtölaukauksena isommalle kansalliselle hiihtoperinteelle, jossa yhdistyvät suomalainen talviurheilun perinne ja stadionmiljöö, visioi Tampereen Pyrinnön toiminnanjohtaja Elisa Hakanen.

Helsingin ja Tampereen stadiontapahtumien ohella Suomi täyttyy kymmenistä paikallisten järjestöjen ja seurojen järjestämistä tapahtumista, jotka liputtavat ylpeästi Kansallisen Hiihtopäivän ilosanomaa.

– Useat sydänyhdistyksemme ovat myös mukana järjestämässä hiihtotapahtumia omilla paikkakunnillaan ja näin innostamassa ihmisiä ladulle. Yhdessä liikkuminen luo sellaista yhteenkuuluvuuden tunnetta, joka tekee hyvää meistä jokaiselle, Alapappila Suomen Sydänliitosta iloitsee.

***

Kansallinen Hiihtopäivä on osa Suomen Hiihtoliiton kumppaneineen järjestämää Helsinki Ski Weeks -tapahtumakokonaisuutta, joka järjestetään tänä talvena ensimmäistä kertaa ja joka laskeutuu kokonaisen kuukauden ajaksi Helsingin Olympiastadionille.

Täytetään yhdessä huikea tavoite miljoonasta liikkujasta!

Osallistu päivään sosiaalisessa mediassa:
#kansallinenhiihtopäivä #kokosuomihiihtää #rakastuhiihtoon

Kansallisen Hiihtopäivän tapahtumia ympäri Suomen:
Helsingin Olympiastadion | Ratinan tapahtuma | Suomen Latu | Sydänliitto | Suomen Työväen Urheiluliitto