Johan Eliasch valittiin FIS:n presidentiksi – Martti Uusitalo jatkaa valtuustossa

Perjantaina 4. kesäkuuta järjestetyssä FIS:n kongresissa valittiin uusi presidentti ja valtuusto. Takana on historiallinen kongressi, jossa oli ensimmäistä kertaa 70 vuoteen oikeat FIS presidentin vaalit, sillä aikaisempina vuosina ehdokkaita on ollut vain yksi. Voittajaksi nousi Britannian hiihtoliiton ehdokas Johan EliaschMartti Uusitalo valittiin jatkamaan valtuustotyötään.

Gian Franco Kasper siirtyy lähes 30 vuoden presidenttikauden jälkeen sivuun tehtävästään, ja tilalle valittiin äänestyksen ensimmäisellä kierroksella yli 50% äänistä saanut Johan Eliasch. Eliasch on yli vuoden kampanjansa aikana tuonut esille FIS:n muutostarpeita sekä pyrkimyksen modernisoida Kansainvälistä Hiihtoliittoa. Manifestissaan Eliasch on luvannut niin sanotuille pienille hiihtomaille vahvempaa asemaa FIS:ssä. Muutoksen myötä myös maailmancup-kalentereita pyritään muuttamaan niin, että pienet maat huomioidaan entistä paremmin.

Tuore presidentti Eliasch kertoo olevansa nöyrä valinnastaan.

– Olen äärettömän nöyrtynyt valinnastani presidentiksi. Aion olla sitoutunut, avoin ja rehellinen presidentti, joka edustaa kaikkia kansalaisuuksia ja kaikkia lajeja, Eliasch kertoo FIS:n tiedotteessa.

Mukana presidentin valintaäänestyksessä oli Martti Uusitalo, joka valittiin jo neljännelle kaudelle mukaan FIS:n valtuustoon. Suomalaisväriä valtuustossa tuo esille myös urheilijaedustajana toimiva Martti Jylhä.

Uusitalo on tyytyväinen uudelleen valintaansa.

– Minut valittiin nyt neljännelle kaudelle valtuustoon, mihin olen luonnollisesti erittäin tyytyväinen. Valtuustoon oli ehdolla erittäin paljon kandidaatteja ja Johan Eliaschin valinnan myötä Englantiin meni yksi paikka aikaisemmasta poiketen, joten vanhaan kokoonpanoon oli nyt yksi paikka vähemmän. On ollut iso kunnia saada toimia viimeiset 7-vuotta FIS:n hallituksessa presidentti Gian Franco Kasperin kanssa. Kasper on johtanut FIS:iä perinteitä kunnioittaen ja vahvistanut FIS:n asemaa Kansainvälisessä Olympiakomiteassa, Uusitalo kertoo.