Jari Niemiselle opetus- ja kulttuuriministeriön ansiomitali ansiokkaasta työstä liikuntakulttuurin ja urheilun hyväksi

Jari Nieminen

Perjantaina 12.5. järjestetyssä Suomen Hiihtoliiton Hiihtogaalassa palkittiin ja muistettiin lumilajien parissa ansiokasta työtä tehneitä henkilöitä. Yksi palkituista oli pitkän linjan suksihuoltaja Jari Nieminen, jolle myönnettiin aiemmin keväällä opetus- ja kulttuuriministeriön ansiomitali kullatuin ristein. Ansiomitali luovutettiin Niemiselle Hiihtogaalassa. Vuosittain jaettavat liikunnan ansiomerkit on tarkoitettu liikuntakulttuurin ja urheilun parissa ansioituneille henkilöille. Niemiselle myönnetty ansiomitali kullatuin ristein myönnetään pitkäaikaisesta valtakunnallisesta sekä kansainvälisestä toiminnasta liikuntakulttuurin hyväksi.

Niemiseltä löytyy pitkä ja ansiokas historia suksihuollon parissa. Hän on toiminut muun muassa Suomen mäkihyppymaajoukkueen huoltopäällikkönä yhteensä seitsemän vuotta sekä maastohiihtomaajoukkueen suksihuoltajana yhdeksän vuoden ajan. Lisäksi Nieminen on toiminut Suomen Hiihtoliiton suksihuoltajakerhon puheenjohtajana kuuden vuoden ajan ja ollut mukana arvokisoissa, maailmancupeissa sekä Olympiakomitean tutkimusprojekteissa. Lisäksi Nieminen on kouluttanut sekä kehittänyt ja organisoinut huoltokoulutuksia.

Innostus suksihuoltoa kohtaan Niemisellä syttyi jo juniorivuosina, jolloin hän voiteli sukset kilpailukuntoon aina itse.

– Myös oman äidin isä eli pappa oli kova urheilumies, joka piti Asikkalan Salonsaaressa kauppaa. Hän teki itse voiteita, joita myi sitten ihmisille. Aina kun pappa laittoi sukset, kun kävi kylässä, niin sukset toimivat loistavasti, Nieminen taustoittaa.

Nieminen toteaa, että hänelle myönnetty ansiomitali merkitsee todella paljon.

– On monta kertaa miettinyt sitä, että paljon tehdään urheilijoiden eteen työtä, mutta harvoin siitä saa kehuja ja kiitosta. Nyt saamani huomio tuntuu hyvältä, koska joku joka on hakenut minulle ansiomitalia, on varmasti miettinyt sitä työn määrää, mitä on tullut tehtyä. Urheilussa vaan harvoin muistetaan niitä taustajoukkoja ja niitä ketkä menestyksen takana on. Mutta pitää myös muistaa, että varsinkin hiihdossa onnistumiset ja epäonnistumiset ovat koko huoltoryhmän tulos – eivät yksittäisen huoltomiehen tai voitelijan, Nieminen kertoo.

Tulevaisuuden suksihuoltajille Nieminen haluaa sanoa, että suksihuoltajaksi tuleminen vaatii paljon työtä, omaa testaamista ja hiihtämistä. Lisäksi hyväksi suksihuoltajaksi tuleminen vaatii myös omaa kilpailemista, sillä aito kilpailutilanne on se, jossa voi verrata omaa työtään.

Suomen Hiihtoliitto onnittelee Jari Niemistä opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämästä ansiomitalista!