Ilkka Herola nousi kahdeksanneksi maailmancupin päätöskilpailussa

© Romina Eggert

Yhdistetyn maailmancup saatiin päätökseen Saksan Klingenthalissa. Suomen Ilkka Herola oli jälleen päivän nopein hiihtäjä ja hiihti maaliviivan yli kahdeksantena.

Herola paransi hyppäämistään eilisestä ja venytti hyppynsä mäkiosuudella 130 metriin. Suomalaisurheilija pääsi ladulle sijalta 16, reilut puolitoista minuuttia kärjestä. Herola starttasi hiihto-osuudelle vauhdikkaasti ja kirkasti sijoitustaan kahdeksalla sijalla.

– Vähän parempi hyppy oli tänään ja ihan ok hiihtämistä. Viimeiselle kierrokselle loppui vähän energia, ei ihan enää jaksanut hakata siinä. Ihan tasapainoinen päivä tänään, ei se isosta jäänyt kiinni, pohti Herola.

Herolalla on takana vahva kausi, jonka kruunasi MM-kisojen henkilökohtainen hopeamitali. Herola oli maailmancupin kokonaistuloksissa seitsemäs ja hänet palkittiin myös kauden parhaan hiihtäjän palkinnolla.

– Hieno kausi on ollut. Voi hymyissä suin siirtyä lomalle, totesi Herola.

Muut suomalaiset jäivät tänään maailmancupin pisteiden ulkopuolelle. Leevi Mutru oli 38:s ja Wille Karhumaa 43:s.

Tulokset
Maailmancupin kokonaistulokset
Best Skier Trophy

Ilkka Herolan kommentit SoundCloudissa

”Rehellinen, suorapuheinen, iloinen ja taisteleva joukkue”

Päävalmentaja Petter Kukkonen summasi joukkueen kautta viimeisen kilpailun päätteeksi. Kausi on ollut plussavoittoinen, mutta kehitettävääkin löytyy.

– Positiivinen fiilis jäi kaudesta. Saatiin MM-mitali ja onnistuttiin tärkeissä viikonlopuissa. Junnuja nousi uudelle tasolle, näkyvyydet ovat olleet hyviä ja olemme pystyneet tarjoamaan elämyksiä suomalaisille. Olemme toteuttaneet joukkueen arvoja. Me olemme rehellinen, suorapuheinen, iloinen ja taisteleva joukkue, summasi Kukkonen.

– Hyppypuolelle täytyy vielä löytää uusia asioita. Meillä on siitä jo ihan hyviä ajatuksia, katsotaan keväämmällä, mitä se käytännössä tarkoittaa. Tulevaisuudessa meidän pitää pystyä kilpailemaan laajemmalla rintamalla, päättää Kukkonen.