Iivo Niskanen historiallisesti neljättä kertaa Vuoden urheilija – Immo Kuutsalle Taustavoima-palkinto

© Urheilugaala / Janina Pitkänen

Iivo Niskanen valittiin Vuoden urheilijaksi historiallisesti neljättä kertaa. Vastaavaan on aiemmin pystynyt vain Veikko Hakulinen. Vuoden urheilija -palkinto on jaettu vuodesta 1947 lähtien. Niskasen edelliset palkinnot ovat vuosilta 2014, 2017 ja 2018. Veikko Hakulinen sai palkinnot vuosina 1952, 1953, 1954 ja 1960. Vuoden urheilijasta äänestävät Urheilutoimittajain liiton jäsenet.

Niskasen urheiluvuosi oli upea. Palkintokaappiin tarttui Pekingin olympialaisista 15 kilometrin olympiakulta, parisprintin hopea ja pronssia 30 kilometriltä.

– Oikeastaan viime talven kimmoke menestykseen lähti jo vuoden 2014 olympialaisista, kun hävisin ensimmäisen henkilökohtaisen olympiamitalin 0,2 sekuntia. Seuraava mahdollisuus siihen tarjoutui Pekingissä kahdeksan vuoden päästä. Tämä oli aika pitkän aikavälin tavoite ja halu oli olla sinä päivänä maailman paras. Kaiken piti mennä nappiin, jotta kulta on mahdollista voittaa, Niskanen taustoitti kiitospuheessaan.

Maailmancupissa Niskanen teki suomalaista hiihtohistoriaa. Hän voitti distanssicupin eli normaalimatkojen cupin. Kukaan muu suomalainen mieshiihtäjä ei ole voittanut nykymuotoista distanssicupia. Maailmancupin kokonaiskilpailussa Niskanen oli kolmas.

Taustavoima palkinto Immo Kuutsalle

Kaikilla urheilun lajiliitolla on ollut mahdollisuus oman valintaprosessinsa kautta nimetä Urheilugaalassa palkittavaksi Taustavoima. Näiden tärkeiden ja mittaamattoman arvokkaiden ihmisten työpanos ja rooli ovat vaikuttaneet lajin kehittymiseen tai he ovat olleet ratkaisevassa roolissa lajin menestymisen takana tai heidän pyyteetön pitkäjänteinen työnsä on ollut merkittävää muulla tavoin lajin ja sen urheilijoiden menestyksen ja elinvoimaisuuden varmistamiseksi. Hiihtoliitto on nimennyt palkittavaksi Immo Kuutsan.

Pitkän ja ansiokkaan valmentajauran (Suomen Hiihtoliiton päävalmentaja 1972–1985 ja Suomen Ampumahiihtoliiton päävalmentaja 1988–1994) ohella Immo Kuutsa tunnetaan palavasieluisena urheilun ja erityisesti hiihtourheilun vankkumaton puolestapuhuja. Immo on työskennellyt kuuden vuosikymmenen ajan sekä seura-, piiri- että liittotason aktiivisena toimijana. Hyvän ihmissuhdeverkostonsa ansiosta Immo on edelleenkin aktiivinen taustavaikuttaja suomalaiseen maastohiihtoon liittyvissä asioissa.