Hollolan Urheilijoissa vallitsee yhteisöllisyys ja hyvä talkoohenki

© Hollolan Urheilijat

Hollolan Urheilijat on yleisseura, joka on muodostunut Hollolan kylien aktiivisesta urheilutoiminnasta vuodesta 1946 alkaen. Hiihto on ollut alusta alkaen seuran lajivalikoimassa, ja seurassa on ollut paljon nuorisotasolla menestyneitä hiihtäjiä. Seurasta ovat ponkaisseet myös Suomen ja maailman kärkihiihtäjien joukkoon Aino-Kaisa Saarinen sekä Verneri Suhonen.

– Hiihtojaoston tavoitteena on tarjota monipuolisia ja laadukkaita hiihtoharjoituksia lapsille ja nuorille sekä kehittää lasten, nuorten ja aikuisten hiihto- ja liikkumistaitoja. Jaoston tavoitteena on tarjota myös mahdollisuus edetä urheilijapolulla jopa huippu-urheilijaksi asti. Lisäksi haluamme kasvattaa aktiivisia kansalaisia, joilla on terveet elämäntavat, kiteyttää Hollolan Urheilijoiden varapuheenjohtaja sekä hiihtojaoston puheenjohtaja Heidi Passila.

Parhaiksi puoliksi Hollolan Urheilijoissa nostetaan harrastamisen joustavuus, edullisuus ja yhteisöllisyys. Seurasta löytyy paljon hiihto-osaamista, mikä heijastuu esimerkiksi harjoitusten laatuun.

– Seura on aina toiminut vapaaehtoisvoimin, mikä näkyy seuran talkoohengessä. Meillä on hyvä porukka tekijöitä, vaikka aina tuntuu, että enemmänkin saisi olla, Passila kertoo.

Hollolan Urheilijat toimii pääasiallisesti vapaaehtoisvoimin, sillä työntekijän palkkaamiseen ei ole jatkuvaa rahoitusta. Seuran mukaan tämä haastaa toiminnan systemaattisen kehittämisen.

– Meidän tulisi kehittää toimintaamme niin, että saisimme turvattua jatkuvan rahoituksen. Lisäksi vapaaehtoisvoimin toiminta on usein puutteellista, kuten esimerkiksi viestintä jää ajoittain liian vähäiseksi. Tekijöitä tulisi saada enemmän, jotta vastuita voisi jakaa tasaisemmin seurassa, Passila toteaa.

Tästä huolimatta seuran toimintaa kehitetään jatkuvasti. Tällä hetkellä Hollolan Urheilijoilla on käynnissä talvilajien yhteistoiminnan kehittäminen, johon seura on saanut rahoitusta Opetus- ja kulttuuriministeriöltä. Kehitysprojektin tavoitteena on hyödyntää paremmin ampumahiihdon ja hiihdon välistä yhteistyötä.

– Tulevaisuus näyttää hiihtäjämäärän suhteen vireältä. Valmentajamme ovat motivoituneita ja osaavia, ja hiihtäjissä on innokkuutta eri tavoitetasoilla. Seuratoiminnan rahoitus on murrosvaiheessa, mikä haastaa seuratyötä tulevina vuosina ja vaatii uudelleen suunnittelua, Passila kuvailee seuran tulevaisuuden näkymiä.

Innokkuus ja yhteisöllisyys näkyvät vahvasti seuran toiminnassa, ja seuralta löytyykin laajasti erilaisia ilon ja onnistumisen hetkiä vuosien varrelta.

– Seurallamme on paljon menestykseen mutta myös elämyksiin liittyviä tähtihetkiä. Esimerkiksi viime talvena sateli mitaleja Hopeasomman loppukilpailussa ja nuorten SM-hiihdoissa. Kilpailuja seurattiin seurassa laajasti ja harjoitusryhmien WhatsApp-ryhmiin sateli onnitteluja kotikatsomoista heti reaaliaikaisten tulosten varmistuttua. Menestys ei kuitenkaan ole ainoa mittari tähtihetkille. Pienten hiihtokoululaisten silmät loistavat joka vuosi joulukuussa, kun seuran talkoojoulupukki tulee kyselemään hiihtokilometrejä heiltä ennen joulua. Lasten onnistumisen riemu ja kavereiden kanssa vietetty ilon hetki näkyvät ja kuuluvat seuran hiihtokoulussa ja sarjahiihdoissa, Passila iloitsee.