Fluorittomuus Hiihtoliiton lajeissa

Päivittyvä dokumentti – viimeisin päivitys 30.5.2024

Kansallisen tason fluorivalvonta aloitetaan kaudella 2024–2025

Fluorikiellon valvonta kansallisesti alkaa kaudella 2024–2025

Fluoria sisältävien voiteiden tai muita fluoria sisältävien suksen kunnostukseen liittyvien tuotteiden käyttö kiellettiin kaikissa Kansainvälisen Hiihtoliiton (FISin) alaisissa kilpailuissa kaikilla tasoilla kaudella 2023–2024. Kotimaan kilpailuissa fluoritestauksen osalta noudatettiin viime kaudella siirtymäaikaa, ja tulevasta kaudesta eteenpäin fluorien käyttö on kiellettyä kaikissa FISin ja Suomen Hiihtoliiton alaisissa kilpailuissa kaikilla tasoilla.

Fluorikiellon valvonta kansallisesti alkaa kaudella 2024–2025, ja valvonnasta vastaavat kansalliset lajiliitot. Kustannusten jakaminen sovitaan kansallisten lajiliittojen johdolla, ja kilpailunjärjestäjille tehdään erillinen ohjeistus valvontaan liittyen.

Fluorikiellon valvontaa suoritetaan kansainvälisten lajiliittojen kehittämällä testillä. Suuremmissa tapahtumissa, kuten kansallisissa mestaruuskilpailuissa, järjestetään mahdollisuus testata suksiensa puhtautta ennen kilpailua. Muissa kilpailuissa kieltoa valvotaan yllätystestein. Välinekontrollin johtaja on kansainvälisen lajiliiton hyväksymä operaattori.

Ohjeet suksien puhdistamista varten ja tietoa valvontaan liittyvistä kustannuksista kisajärjestäjille päivittyvät Fluorittomuus-sivulle. Lisäksi ennen kauden alkua järjestetään webinaari fluorittomuuteen siirtymisestä sekä mahdollisuuksia testata omien suksiensa puhtautta.

Fluorien kieltäminen on osa isompaa kokonaisuutta, jossa biokertyvien aineiden käyttö tullaan kieltämään tai sitä rajoitetaan EU-regulaation tasolla. Talviurheilun osalta on kyse kansainvälisten lajiliittojen (FIS ja IBU) päätöksestä, jossa fluoripitoisten tuotteiden käyttö kielletään liittojen alaisissa kilpailuissa ja valvontaa tehdään liittojen toimesta

Fluorikiellon määritelmä FISin säännöissä

Fluoria sisältävien voiteiden tai muita fluoria sisältävien suksen kunnostukseen liittyvien tuotteiden käyttö on kiellettyä kaikissa FISin alaisissa kilpailuissa kaikilla tasoilla. Fluorivoiteilla saatetaan saavuttaa kilpailuetua ja niiden käytöstä seuraa hylkääminen kyseisessä kilpailussa (katso kilpailusäännöt ja varusteiden määrittely). (ICR 222.8)

Fluorivalvonta kansallisesti kaudella 2024–2025

Kansallisen tason fluorivalvonta aloitetaan kaudella 2024–2025. Fluorivoiteiden käyttökielto koskee kaikkea Hiihtoliiton alaista kilpailutoimintaa kaikilla tasoilla.

Valvontaa toteutetaan yllätykseen perustuvalla testaamisella. Lisäksi isoimmissa kansallisissa kilpailuissa järjestetään mahdollisuus testata suksien fluorittomuutta ennen kilpailua.

Alla olevasta PDF-tiedostosta löydät infoa kilpailujärjestäjän velvollisuuksista kansalliseen valvontaan liittyen.

Kansainvälisen tason testaaminen jatkuu kauden 2023–2024 tapaan.

Fluorittomuuteen liittyviä tapahtumia ja koulutuksia

Tästä listasta löydät fluorittomuuteen liittyvieä tapahtumia ja koulutuksia. Lista on päivittyvä.

Kansallisen tason fluoritestauskoulutus Vuokatissa 24.-25.6.2024

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Suksien testausmahdollisuus Aateli Racessa 25.6.2024

Omien suksien fluorittomuutta on mahdollista testata Vuokatin Aateli Racen yhteydessä tiistaina 25.6. klo 12-16 fluoritestauslaitteella. Testaus tapahtuu Vuokatti Areenaa vastapäätä olevassa valkoisessa huoltorakennuksessa. Testaus suoritetaan jonotusmenetelmällä, ja suosittelemme, että aikuiset testaavat suksiaan klo 12-14 ja nuoret klo 14-16 välisenä aikana. Näin vältämme liian pitkät jonot ja kisa-aikataulun päällekkäisyydet.

UKK – usein kysytyt kysymykset

Fluorittomuus

Miksi fluorit kielletään?

– Fluorien kieltäminen on osa isompaa kokonaisuutta, jossa biokertyvien aineiden käyttö tullaan kieltämään tai sitä rajoitetaan EU-regulaation tasolla. Tätä tullaan valvomaan viranomaisten toimesta. EU-reglaatio ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa kiellä fluorattujen tuotteiden käyttöä EU:n alueella.

– Talviurheilun osalta on kyse kansainvälisten lajiliittojen (FIS ja IBU) päätöksestä, jossa fluoripitoisten tuotteiden käyttö kielletään liittojen alaisissa kilpailuissa ja valvontaa tehdään liittojen toimesta.

Ketä fluorittomuus koskee kaudella 2024–2025?

– Fluorittomuus koskee kaikkea Hiihtoliiton alaista kilpailutoimintaa kaikilla tasoilla kaudesta 2024–2025 eteenpäin.

Mistä saan lisää tietoa fluorittomuudesta?

– Lisää tietoa löydät FISin nettisivuilta. Muistathan tarkistaa aina viimeisimmät päivitykset.

Fluorittomuuteen siirtyminen

Miten puhdistan sukseni fluorivoiteista?

– Kilpaurheilijoiden tulee putsata sukset FISin sivuilta löytyvän ohjeen mukaisesti. Linkki FISin ohjeeseen. Lisäksi kilpaurheilijoiden on hyvä varmistaa puhdistuksen onnistuminen mittalaitteella ennen varsinaista mittausta. Varmistusmittaus on hyvä tehdä, sillä eri valmistajien tuotteissa voi olla eroja, jotka vaikuttavat suksen puhdistuksen tehokkuuteen.

Puhdistusohje suomeksi löytyy tämän sivun lopusta. Kilpaurheilijoiden tulee tarkistaa myös FISin sivuilta löytyvä puhdistusohje.

Onko fluoripitovoiteiden käyttö sallittua?

Pitovoiteita ei testata erikseen, mutta ne kuuluvat fluorit kieltävän kiellon alle ja voivat näkyä mittauksissa.

Mitä kuntoilijoiden suksille pitää tehdä siirryttäessä fluorittomuuteen?

– Kuntoilijoille riittää, kun aloittaa fluorittomien tuotteiden käytön. Fluorillisten tuotteiden käyttö ei kuitenkaan ole EU-alueella kiellettyä eli esimerkiksi kauppiaat saavat edelleen myydä fluoria sisältäviä voiteita. Tulevaisuudessa EU-regulaatio kieltää fluoria sisältävien tuotteiden myynnin kokonaan. Kaikessa liiton alaisessa kilpailutoiminnassa fluoriyhdisteiden käyttö on kiellettyä.

– Halutessaan kuntoilija voi putsata suksensa tämän sivun lopulta löytyvän suksen puhdistusohjeen avulla.

Haluan eroon vanhoista fluorivoiteista? Mitä minun tulee niille tehdä?

– Vanhat fluorituotteet voit toimittaa oman paikkakuntasi ongelmajätteen kierrätyslaitokselle.

Fluoriton kilpaileminen

Urheilijan oikeusturva?

– Kiellon valvominen on osa tuomaritoimintaa.

– Urheilijat ovat vastaavanlaisen valvonnan alla esimerkiksi sauvojen mittoihin liittyvien rajoitusten osalta.

Yhteisvoitelun käytännöt?

– Yhteisvoiteluun liittyvät käytännöt on käyty läpi kilpailukutsussa niiden kilpailujen osalta, joissa yhteisvoitelu on käytössä.

Mistä saan tietoa kilpailun käytänteisiin liittyen?

– Kilpailukutsusta löytyy oleellinen tieto kilpailun käytänteisiin liittyen.

Fluorikiellon kustannukset urheilijalle?

– Fluorittomuuten siirtyessä kustannuksia voi syntyä harjojen vaihtoon ja voidehankintoihin liittyen.

– Fluoriton voitelu ei nosta kustannuksia alun hankintojen jälkeen.

Suksien pohjan sisältämä fluori?

– Joissain vanhemmissa suksimalleissa pohjan materiaali voi sisältää fluoria. Valvonnan kannalta tämä ei aiheuta ongelmia, sillä mittaus suoritettaan suksen pinnasta, ja suurin osa pohjan sisältämästä fluorista on aina muovin sisällä eikä näy mittauksessa.

Fluorin mittaaminen ja valvonta

Mittalaite ja sen tarkkuus?

– Mittalaitteen kehitttämisesta vastaa kansainvälinen ryhmä.

– Lisätietoja ryhmän ja laitteen toimintaan liittyen löytyy kansainvälisten lajiliittojen sivuilta.

Kuka maksaa valvonnan?

– Kansainvälisesti valvonnasta vastaavat kansainväliset lajiliitot.

– Kansallisesta valvonnasta vastaavat kansalliset lajiliitot. Kilpailujärjestäjän velvollisuudet testaukseen liittyen kerrotaan kilpailujärjestäjille suunnatussa ohjeistuksessa.

Saako suksen vaihtaa, jos se saa mittauksessa punaisen arvon?

– Lähtökohtaisesti suksea ei saa vaihtaa ja suoritus hylätään. Tämä pätee myös silloin, jos suksia on saanut toimittaa mittaukseen useampia.

– Omia suksia on mahdollista testauttaa esimerkiksi isoimpien kilpailutapahtumien yhteydessä, jolloin voit varmistua omien suksien fluorittomuudesta

Mihin fluorin mittaus perustuu?

– Valvontaan käytettävä laite on Bruker Alpha II, joka perustuu FT-IR -tekniikkaan.

Vähentääkö testaaminen harrastajien määrää talvilajeissa?

– Ei – muutokseen liittyy aina epävarmuuksia, mutta lumilajit pysyvät entisellään ilman fluoriakin.

– Uudet tuotteet voivat aluksi nostaa hieman kustannuksia, mutta harrastamisen hinta ei muutu pidemmällä aikavälillä.

Suksien puhdistusohje

Tutustuthan alla oleviin puhdistusohjeisiin huolellisesti.

Teemu Lemmettylä

teemu.lemmettyla@hiihtoliitto.fi