Hiihtoliitto turvaa huippu-urheilun onnistumista ja pohjoismaisten lajien liikkumisvoimaa yhdessä lääketieteen ja terveyden huippuasiantuntija Pihlajalinnan kanssa

Hiihtoliitto ja lääkärikeskus Pihlajalinna ovat solmineet kolmivuotisen yhteistyösopimuksen, jonka myötä Pihlajalinna liittyy Hiihtoliiton virallisten pääyhteistyökumppanien joukkoon.

Terveys ja hyvinvointi ovat Hiihtoliiton toiminnan kivijalka, joka koskettaa kaikkia liikkujista urheilijoihin ja taustavaikuttajista valmentajiin.

”Menestyvän huippu-urheilun mahdollistaa urheilijoiden terveys ja terveet harjoituspäivät. Elinvoimaista seuratoimintaa kannattelee hyvinvoiva ja liikunnallinen seuraväki. Yhteistyömme Pihlajalinnan kanssa mahdollistaa onnistumisen strategisissa painopistealueissamme”, iloitsee Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi.

Laajan ja pitkäaikaisen sopimuksen myötä Pihlajalinnasta tulee Hiihtoliiton lajien, maastohiihdon, mäkihypyn sekä yhdistetyn miesten ja naisten maajoukkueiden virallinen pääyhteistyökumppani. Sopimus kattaa myös nuorten maajoukkueet sekä Hiihtoliiton lasten ja nuorten toimintaa Lumilajit Liikuttavat -kokonaisuuden kautta. Sopimus on muotoa 3+2 vuotta.

Pihlajalinnalla on vankka kokemus urheilun tukemisesta Suomessa. Lääketieteen ja terveyden huippuasiantuntijana Pihlajalinna haluaa yhdessä Hiihtoliiton kanssa turvata huippu-urheilun onnistumista ja pohjoismaisten lajien liikkumisvoimaa.

”Terveys on urheilussa menestymisen tärkein lähtökohta ja yhteistyön tehtävänä on taata urheilijoille mahdollisuus keskittyä saavuttamaan tavoitteitaan maailman huipulla. Meille on tärkeää olla suomalaisen huippu-urheilun pitkäaikainen ja luotettu kumppani. Meidän kauttamme Hiihtoliiton urheilijat pääsevät aina nopeasti tutkimuksiin, hoitoon, mahdolliseen leikkaukseen ja kuntoutukseen. Tärkeä osa urheiluyhteistyötä on myös vammojen ennaltaehkäisy”, Pihlajalinnan toimitusjohtaja Joni Aaltonen kertoo.

Hiihtoliitto on maajoukkueineen vienyt vahvasti eteenpäin terveiden harjoituspäivien tavoitetta ja vammoja ennaltaehkäisevää harjoittelun tukitoimintaa. Yhteistyön avulla urheilijoilla on käytettävissään entistä laajempi terveyspalvelujen valikoima. Pihlajalinna huolehtii yhteistyössä Hiihtoliiton kanssa, että maajoukkueilla on käytössään lääkäri- ja fysioterapeuttipalvelut harjoitusleireillä ja kilpailumatkoilla. Pihlajalinna toteuttaa myös Hiihtoliiton tarvitsemat koronatestauspalvelut. Lisäksi tulevilla sopimuskausilla Pihlajalinna vastaa Hiihtoliiton henkilökunnan terveydenhoitopalveluista.

”Meidän tehtävämme on ennaltaehkäistä sairauksia ja edistää hyvinvointia liikuttamalla kansaa lumella monipuolisesti. Hiihto luo perustan hyvälle fyysiselle kestävyydelle ja taitolajit, kuten mäkihyppy kehittää koordinaatiota ja vahvistaa kehonhallintaa. Uskon, että Pihlajalinnan kanssa käynnistyvä yhteistyö mahdollistaa vieläkin laaja-alaisemman hyvinvoinnin lajiemme yhteisössä”, lisää Markku Haapasalmi.

Terveysyhteistyön lisäksi Pihlajalinna tulee vahvasti näkymään urheilijoiden kilpailu- ja edustusasuissa sekä Hiihtoliiton viestintäkanavissa, tilaisuuksissa ja tapahtumissa. Pihlajalinna on lääkäripalveluiden tuottajana mukana muun muassa Hiihtoliiton Helsinki Ski Weeks -tapahtumassa ja Salpausselän kisoissa.