Hiihtoliitto pyytää Kansainvälistä hiihtoliittoa (FIS) arvioimaan Bolshunovin sääntörikkomusta miesten viestihiihdon jälkeisissä tapahtumissa

Kuva: LSG2021/Pepe Korteniemi

(NOTE! English version below)

Sunnuntaina Salpausselän kisoissa maastohiihdon miesten viestissä tapahtui kilpailun jälkeen yhteenotto Venäjän ja Suomen ykkösjoukkueiden ankkureiden Alexander Bolshunovin ja Joni Mäen välillä. Maalisuoralla Bolshunov huitaisi Mäkeä sauvalla ja maalilinjan jälkeen törmäsi Mäkeen kaataen tämän. Kaatuessaan Mäki satutti oikeaa kättään.

Tilanteen jälkeen kilpailun jury hylkäsi Venäjän ykkösjoukkueen kilpailusuorituksen Alexander Bolshunovin epäurheilijamaisen käyttäytymisen johdosta.

Venäjän Hiihtoliitto on puheenjohtajansa Jelena Välben toimesta pyytänyt anteeksi tapausta lähestymällä suoraan Suomen Hiihtoliiton puheenjohtajaa sekä julkisesti Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) kautta.

Suomen Hiihtoliitto toteaa, että Alexander Bolshunov on rikkonut FIS:n artiklaa 223.1.1., joka koskee epäurheilijamaista käyttäytymistä. Lisäksi Hiihtoliitto toteaa, että väkivaltainen käyttäytyminen ei missään muodossa kuulu lumilajiurheiluun.

”Olemme vastaanottaneet ja hyväksyneet Venäjän Hiihtoliiton ja Alexander Bolshunovin anteeksipyynnön tapahtuneesta. Haluamme nauttia jännittävistä ja reiluista hiihtokisoista myös tulevaisuudessa ilman sunnuntaina nähtyjä välikohtauksia, jotka eivät kuulu hiihtourheiluun”, sanoo Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi.

Hiihtoliitto on selvityksen jälkeen lähettänyt kirjelmän tapahtuneesta FIS Court -kurinpitoelimelle ja pyytänyt ko. toimielintä arvioimaan kilpailupaikalla langetetun rangaistuksen tasoa suhteessa Alexander Bolshunovin käytökseen ja Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) sääntöihin.

Finnish Ski Association requests FIS to evaluate Bolshunov’s violation of rules in Lahti Ski Games

On Sunday, after the competition, there was an incident between the anchors of the Team Russia 1 and Team Finland 1, Alexander Bolshunov and Joni Mäki, in Men’s Relay in Lahti Ski Games. Before the finish line, Bolshunov hit Mäki with a pole and after the finish line he collided with Mäki, knocking this down. For this reason Mäki injured his right hand.

After the situation, the Race Jury disqualified the Russian Team 1 due to the unsportsmanlike behavior of Alexander Bolshunov.

The Russian Ski Association, through its chairman Jelena Välbe, has apologized for the incident by approaching the President of the Finnish Ski Association directly and publicly through the International Ski Association (FIS).

The Finnish Ski Association states that Alexander Bolshunov has violated Article 223.1.1 of the FIS, which concerns unsportsmanlike conduct. In addition, the Ski Association states that violent behavior is in no way part of snow sports.

”We have received and accepted the apology of the Russian Ski Association and Alexander Boslhunov for what happened. We want to enjoy exciting and fair competitions in the future without any incidents seen on Sunday, that do not belong to skiing,” says Markku Haapasalmi, President of the Finnish Ski Association.

After the investigation, the Finnish Ski Association has sent a statement to the FIS Court and asked it to evaluate whether the level of penalty imposed after the race in Lahti is in relation to Alexander Bolshunov’s conduct and the rules and regulations of the International Ski Federation (FIS).