Hiihtoliiton liittokokous pidettiin lauantaina – Hannu Koskivuori -mitali Vesa-Pekka Sarparannalle

Hiihtoliiton liittokokous pidettiin tänään lauantaina. Tilaisuudessa myönnettiin vuotuinen Hannu Koskivuori -palkinto pitkäaikaiselle lumilajien vaikuttajalle Vesa-Pekka Sarparannalle. Kokouksessa valittiin Hiihtoliiton sääntöjen mukaisesti liittovaltuuston jäsenet sekä varajäsenet. Liittovaltuuston puheenjohtajaksi valittiin Arto Tolonen ja varapuheenjohtajiksi Miikka Himmi ja Niina Meis. Kokouksessa Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen esitteli strategian 2020–2022 toteutumista. Lisäksi esiteltiin päivitettävänä oleva strategia vuosille 2023–2026.

Vesa-Pekka Sarparannalle Hannu Koskivuori -mitali numero 38.

Hiihtoliitto on myöntänyt tämänvuotisen Hannu Koskivuori -palkinnon pitkäaikaiselle lumilajien vaikuttajalle Vesa-Pekka Sarparannalle. Sarparanta muistetaan erityisesti Vuokatin urheiluopiston valmennuskeskuksen johtajana, yhdistetyn maajoukkueen päävalmentajana sekä Vuokatin hiihtotunnelin päämiehenä. Ilman Sarparantaa Vuokatissa tuskin olisi hiihtotunnelia, ehkäpä ei missään muuallakaan.

– Olen erittäin otettu tästä palkinnosta, koska Hannu Koskivuori on ollut mentorini ja ohjaamassa minua. Tämä tunnustus on paras tapa, jolla Hiihtoliitto saattoi minua muistaa. Palkinto lämmittää mieltäni kovasti. Koen, että tärkeimpiä asioita urallani ovat olleet nuorisotyö sekä yhdistetyn ja lumilajien olosuhteiden, ja lajien välisen yhteistyön kehittäminen. Toivoisin että yhteistyö tiivistyisi ja osaamista jaettaisiin tulevaisuudessa entistäkin enemmän. Tärkein tehtävä urallani oli kuitenkin tukea uutta kasvavaa sukupolvea. Olen ollut myös onnekkaassa asemassa, että olen päässyt valmentamaan erittäin lahjakkaita urheilijoita, Sarparanta kiittelee.

Hannu Koskivuori -mitalia on jaettu vuosittain vuodesta 1985. Mitali jaetaan vuosittain ansioituneille hiihdon parissa toimiville henkilöille, yhteisöille tai järjestöille. Mitalin saajista päättää toimikunta, johon kuuluvat Hiihtoliiton puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat sekä liittovaltuuston puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat.

Liittovaltuuston puheenjohtaja, varapuheenjohtajat ja jäsenet

Liittokokouksessa valittiin liittovaltuuston puheenjohtaja, varapuheenjohtajat sekä sääntöjen mukaisesti neljäkymmentä liittovaltuuston jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet. Puheenjohtajavaali käytiin suljettuna lippuäänestyksenä. Puheenjohtajaehdokkaina olivat maastohiihdon edustajana Arto Tolonen sekä alppilajien edustajana Miikka Himmi. Liittovaltuuston puheenjohtajaksi valittiin Arto Tolonen. Varapuheenjohtajiksi valittiin Miikka Himmi ja Niina Meis.

Liittovaltuuston jäsenet ja varajäsenet (suluissa)

Alppilajien edustajat:
Pekka Pykäläinen (Kristiina Silver)
Vesa-Matti Väänänen (Jarmo Pohjolainen)
Petri Tapanainen (Mikael Kurki)
Miikka Himmi (Olli Kiiveri)
Kaj Svels (Erkki Laakso)
Hannu Salmela (Jenni Peltonen)
Timo Sirviö (Tuomas Huttunen)
Olli Saravuo (Jukka Alkunen)
Jyrki Säämänen (Timo Kanninen)
Jari Lehtinen (Kimmo Koskinen)

Maastohiihdon edustajat:
Etelä-Karjala: Harri Miettinen (Kari Ahonen)
Etelä-Pohjanmaa: Anna-Maija Koskela (Tero Mäki)
Etelä-Suomi: Olli Lampinen (Reijo Viholainen) ja Arto Tölmälä (Pekka Leppäniemi)
Häme: Heikki Leppänen (Riku Pitkänen)
Kainuu: Arto Tolonen (Teemu Väyrynen)
Keski-Pohjanmaa: Kimmo Parkkila (Kari Koivisto)
Keski-Suomi: Juha Tuikkanen (Mika Paananen)
Kymenlaakso: Toivo Vahvelainen (Arto Tilli)
Lahti: Jouko Lehtinen (Harri Nuutinen)
Lappi: Jani Vestenius (Harri Suojärvi) ja Kari Kyrö (Jorma Kariniemi)
Pohjois-Karjala: Jouni Kurttila (Mikko Pörsti)
Pohjois-Pohjanmaa: Veikko Anttonen (Outi Lehtonen)
Pohjois-Savo: Esko Valikainen (Merja Hallikainen)
Satakunta: Jonna Heikkilä (Susanna Salokangas)
Suur-Savo: Arto Tilaeus (Sami Piisilä)
Varsinais-Suomi: Ari Lagerström (Ossi Hakanen)
Finlands Svenska Skidförbund: Mats Johansson (Martin Strand)
Lisäjäsen: Tuija Vinkka (Ann-Mary Ähtävä)

Mäkihypyn ja yhdistetyn edustajat:
Niina Meis (Toni Hänninen)
Kari Kolppo (Valtteri Schleutker)
Pirjo Karjalainen (Stefan Karjalainen)
Mika Jukkara (Pekka Tervahartiala)
Mikko Pohjola (Esa Inkilä)
Ulf Nyman (Antti Kantola)
Kati Happonen (Pauliina Kuisma)
Ilkka Ronkainen (Mika Määttä)
Jouni Lappalainen (Veikko Äikiä)
Harri Pekkinen (Timo Härkönen)

Hiihtoliiton strategiaraportti vuosilta 2020–2022

Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen esitteli strategian toteutumista 2020–2022. Strategian painopisteinä olivat menestyvä huippu-urheilu, elinvoimaiset seurat sekä vetovoimaiset hiihtolajit. Menestyvän huippu-urheilun osalta strategiakauden tavoitteet saavutettiin hyvin. Mitaleita saavutettiin tavoitteiden mukaisesti kaikissa aikuisten arvokisoissa. Huipentumana Pekingin olympialaisten 6 mitalia. Lisäksi uusia urheilijoita nousi kaikissa lajeissa vuosittain maailmancup-pisteille.

Elinvoimaiset seurat -painopisteen tavoitteista jäätiin eikä seuratoiminnassa työskentelevien päätoimisten määrää saatu nousemaan halutulle tasolle ja määrä jopa laski strategiakauden aikana. Myöskään Olympiakomitean Tähtiseuratoiminnassa mukana olevien hiihtolajien Tähtiseurojen määrä ei noussut tavoitteiden mukaisesti. Vetovoimaiset hiihtolajit -tavoitteisiin päästiin sen sijaan hyvin. Hiihtolajien medianäkyvyys on ympäri vuoden todella korkealla ja mediaosumien määrä kasvanut vuosittain. Lisäksi pohjoismaiset lajit ovat talvisin viikosta toiseen katsotuimpien TV-ohjelmien joukossa.