Hiihtoliiton johtokunta määritteli konkreettisia toimenpiteitä muutostarpeiden tunnistamiseksi ja edistämiseksi – ratkaisuja huippu-urheilun tueksi etsitään yhdessä Olympiakomitean kanssa

Hiihtoliiton johtokunta määritteli 21.4. ylimääräisessä kokouksessaan toimenpiteitä vaadittavien muutostarpeiden edistämiseksi sekä operatiivisen toiminnan selkeyttämiseksi. Tilannekuva on selkiytynyt ja sitä tarkennetaan edelleen, jotta voidaan luoda pitkän aikavälin toimenpidesuunnitelma taloustilanteen tervehdyttämiseksi. Prosessia varten johtokunta valitsi keskuudestaan työryhmän, jonka tehtävänä on valmistella muutostoimenpiteitä johtokunnan käsiteltäväksi. Muutostyöryhmään kuuluvat Sirpa Korkatti, Tony Kilponen, Mikko Wiren ja Lauri Kettunen. Taloushallinnon osalta johtokunta päätti, että Hiihtoliitto hakee ulkopuolista asiantuntijatukea tilanneanalyysin rakentamiseksi ja kehityskohteiden tunnistamiseksi. Ratkaisuja huippu-urheilun toimintaedellytyksiin rakennetaan yhdessä Olympiakomitean kanssa.

– Olemme lähteneet edistämään ratkaisukeskeisesti muutostoimenpiteitä yhteistyössä kumppaneidemme kanssa. Ensimmäinen askel on luoda tarkka tilannekuva taloudellisesta tilanteestamme, jotta voimme tehdä tarvittavat päätökset taloutemme tasapainottamiseksi. Olemme tilanteessa, jossa joudumme tekemään koviakin päätöksiä organisaatiomme ja lajiemme toimintaedellytysten turvaamiseksi. Tätä työtä teemme yhteistyössä kumppaneiden ja huippu-urheilun osalta erityisesti Olympiakomitean kanssa. Muutosprosessin etenemisestä ja käytännön toimenpiteistä tullaan tiedottamaan avoimesti sitä mukaan, kun päätöksiä tehdään, kertoo Hiihtoliiton puheenjohtaja Sirpa Korkatti.

Erilaisia ratkaisumalleja huippu-urheilun tueksi on lähdetty rakentamaan yhteistyössä Olympiakomitean kanssa. Yhteistyön avulla pyritään turvaamaan kilpailukykyiset toimintaedellytykset maajoukkueurheilijoille vuoden 2026 talviolympialaisten lähestyessä.

– Olympiakomitean huippu-urheiluyksikkö on vahvasti Hiihtoliiton tukena varmistamassa valmistautumisprosessit kohti Milano-Cortinaa. Valmistautuminen vuoden 2026 talvikisoihin on jo täydessä vauhdissa. Tuleva kesä ja syksy luovat pohjaa ensi talvelle, joka on olympialaisten kannalta tärkeää karsinta- ja katsastusaikaa. Turvaamme tehostamistukien kautta kärkiurheilijoiden ja maajoukkueiden laadukkaan valmentautumisen kohti Milano-Cortinan talviolympialaisia 2026, sanoo huippu-urheiluyksikön laji- ja kisaohjelmien johtaja Leena Paavolainen.

Hiihtoliiton johtokunta kokoontuu seuraavan kerran 21.5. Muutostyöryhmä viimeistelee luodun tilannekuvan pohjalta tällöin esityksen johtokunnan päätettäväksi.