Hiihtoliiton ja Ski Sport Finlandin mahdollinen yhdistymispäätös siirtyy keväälle

Hiihtoliiton liittovaltuuston kokouksessa päätettiin siirtää mahdollisen yhdistymisen käsittely ensi keväälle, ja valittiin Hiihtoliiton vaalivaliokunnan jäsenet. Taloustilanteesta annettiin selvitys liittovaltuuston jäsenille.

Hiihtoliiton organisaatioita virtaviivaistetaan ja niiden kustannustehokkuutta parannetaan, jotta mahdollisimman suuri osa resursseista saadaan itse ydintoimintaan; liikuntaan ja urheiluun. Hiihtoliitossa on kuluvan vuoden aikana selvitetty mahdollista Hiihtoliiton ja siihen kuuluvan, alppilajeja edustavan, Ski Sport Finlandin yhdistymistä. Hiihtoliiton johtokunta ja Ski Sport Finlandin hallitus suhtautuvat mahdolliseen yhdistämiseen myönteisesti. Synergiaetujen hyödyntäminen operatiivisessa toiminnassa taloushallinnon, koulutuksen ja seuratoiminnan osalta aloitetaan välittömästi. Eilen kokoontunut liittovaltuusto päätti palata mahdolliseen yhdistymiseen seuraavassa liittovaltuuston kokouksessa maaliskuussa, jolloin käytössä on molempien organisaatioiden vahvistetut tilinpäätökset.

Liittovaltuustoon kuuluvat maastohiihdon, mäki-yhdistetyn ja alppilajien edustajat.

Hiihtoliiton vaalivaliokunta valittu

Hiihtoliiton vaalivaliokunnan jäseninä toimivat Arto Tolonen, liittovaltuuston puheenjohtaja sekä liittovaltuuston varapuheenjohtajat Niina Meis ja Miikka Himmi. Lisäksi lajiedustajiksi valittiin maastohihdosta Olli Lampinen, mäki-yhdistetystä Pirjo Karjalainen sekä alppihiihdosta Hannu Salmela.

Hiihtoliiton tulosennuste odotettua parempi

Hiihtoliitto budjetoi kuluvalle tilikaudelle poikkeuksellisesti alijäämäisen budjetin, missä ennakoitiin kustannusten nousu ja Planican MM-kisoista aiheutuvat kustannukset. Tämän mahdollisti Hiihtoliiton viimeisen viiden vuoden aikana kerryttämä 1.7 miljoonan euron ylijäämä, millä se on edellä pitkän tähtäimen taloussuunnitelmaa.
Kustannusten nousu oli kuitenkin odotettuakin voimakkaampaa mm. joukkueiden matkustuskustannusten osalta, jotka ylittivät budjetoidun huomattavasti. Hiihtoliiton johto joutui reagoimaan nopeasti ja käynnisti muutosneuvottelut, joissa asetettiin tavoitteeksi päästä mahdollisimman lähelle alkuperäistä budjettia. Toimenpiteiden ansiosta lokakuun lopussa päättyvän tilikauden tulosennuste Hiihtoliiton osalta näyttää n. 200.000 euron alijäämää. Alkuperäisestä budjetista tulemme siis jäämään noin 40.000 euroa.

Negatiivisesta tuloksesta huolimatta olemme edellä pitkän tähtäimen suunnitelmaamme.

Helsinki Ski Weeks-tapahtuman taloudellinen epäonnistuminen syynä Nordic Ski Finland Oy:n tuloksen romahtamiseen

Hiihtoliiton kaupallisen yhtiön, Nordic Ski Finland Oy, toteuttama Helsinki Ski Week tarjosi Helsingin kaupungille lähiliikuntapaikan ja mahdollisti Hiihtoliiton strategian mukaisesti laajalle joukolle tilaisuuden lumiliikuntaan keskellä Helsinkiä. Tapahtumaan kuului myös Stadion Sprint-kisa, jossa oli mukana maailman parhaita sprinttihiihtäjiä. Sponsorointi & Tapahtumat ry:n Vuoden tapahtumana ja Vuoden Sponsorointitekona palkitun Helsinki Ski Weeksin myynti kuitenkin epäonnistui, ja Stadion Sprint-kisan katsojamäärä jäi murto-osaan tavoitteesta, joka oli sama, kuin edellisen vuoden toteutunut. Näistä aiheutui noin puolen miljoonan euron tappio Nordic Ski Finland Oy:lle ja Helsinki Ski Weeks-tapahtuma on päätetty toistaiseksi lopettaa nykyisessä muodossaan.

Ismo Hämäläinen, Suomen Hiihtoliitto, toiminnanjohtaja

+358 50 438 4449 ismo.hamalainen@hiihtoliitto.fi