Hiihtolajit näkyvät laajasti Ylen ja Viaplayn kanavilla tulevina vuosina

© Touho Häkkinen

Lähde: Yle

Yle ja pohjoismainen NENT Group ovat tehneet laajan sopimuksen talvilajien esitysoikeuksista tuleville viidelle vuodelle. Sopimus ulottuu vuoteen 2026 saakka.

Hiihdon MM-kisoja voi seurata Ylen kanavilta vuosina 2023 ja 2025. Ylen kanavilla esitetään jo ensi kaudesta lähtien myös osa hiihdon maailmancupin kisoista, SM-hiihdot ja Suomen Cupin kuusi osakilpailua.

Sopimukseen kuuluvat kaikki Suomessa hiihdettävät maailmancup-kilpailut ja merkittävä osa ulkomaillakin hiihdettävistä kisoista. Lisäksi Ylellä on oikeudet vuosien 2023 ja 2025 alppihiihdon, freestylen ja lumilautailun MM-kisoihin.

Nyt hankittujen tapahtumien lisäksi Ylen ohjelmistossa hiihtolajien maailmancupien osakilpailut Itävallassa ja Sveitsissä sekä alppihiihdon ja freestylen maailmancupien osakilpailut Levillä ja Rukalla.

Tulevan urheilutalven kruunaavat Pekingin olympialaiset, jotka nähdään helmikuussa 2022 Ylen ja Discoveryn kanavilla.

”Suomalaiset ovat talviurheilukansaa”

Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi on tyytyväinen sopimukseen. Hän painottaa laajan näkyvyyden merkitystä hiihtolajeille.

”Ylen resurssit ja panostus lumilajeihin ovat olleet erinomaista. Urheilustudiossa on tehty erinomaisia ja laadukkaita lähetyksiä vieläpä iloisella ilmeellä. Nyt saamme nauttia näistä vielä vuosikymmenen puoleenväliin saakka”, Haapasalmi sanoi.

Haapasalmi kiittää sekä Ylen että NENT Groupin toimijoita sopimuksen syntymisestä ja uskoo lumilajien laajan näkyvyyden vahvistavan lajien tulevaisuutta.

”Näkyvyys on luonnollisesti jokaiselle lajille tärkeää. Se lisää kiinnostusta lajia kohtaan, tuo parhaimmillaan lisää harrastajia ja on tärkeää yhteistyökumppaneille. Kun Ylen lisäksi myös Viaplayn jakelukanavilla on tarjolla lumilajeja, niin kattaus on parempi kuin koskaan. Olen todella kiitollinen ja iloinen. Lumilajien tulevaisuus näyttää tässäkin mielessä hyvältä”, jatkaa Haapasalmi.

Hiihtoliiton kaupallinen johtaja Jari-Pekka Jouppi iloitsee TV-sopimuksen syntymisestä ja muistuttaa näkyvyyden merkityksestä lajien tunnettuudessa niin ruohonjuuritasolla kuin huippu-urheilussakin.

”Ylen ja NENT Groupin pitkä sopimus hiihdon televisoinnista luo meille ja yhteistyökumppaneillemme erinomaisen alustan jatkaa hyvin sujunutta yritysyhteistyötä. Sopimus oli meille erittäin tärkeä, koska kuten kulunut talvikausi osoitti, hiihdolla on suuri merkitys suomalaisille ja TV-katsojaluvut olivat huippulukemissa. Suuret katsojaluvut palvelevat yritysyhteistyökumppaneitamme ja heidän panoksensa on meille elintärkeä, jotta pystymme panostamaan niin huippu-urheiluun kuin myös ruohonjuuritason toimintaan. ”, toteaa Jouppi.