Hiihtogaalassa palkittiin vuoden seuroja, seuratoimijoita ja valmentajia

Vuoden seuratyöntekijä: Valtteri Schleutker (Paimion Urheilijat)

Hiihtoliiton vuotuinen Seuraseminaari on parhaillaan käynnissä yhdessä valmentaja- ja suksihuoltoseminaarin kanssa Vierumäellä Suomen Urheiluopistolla. Tänä vuonna Seuraseminaarin teemana on ”lapset ja nuoret lumilajien pariin”. Seminaariviikonloppu käynnistyi perjantaina valmennusteemalla, kun Hiihtoliiton mäkihypyn ja yhdistetyn lajikoordinaattori Kimmo Yliriesto avasi Latu Lentoon -kiertuetta valmentajan näkökulmasta. Lisäksi maastohiihtäjä Niko Anttola ja hänen valmentajansa Marko Anttola sekä Ville Maunuksela kertoivat omista urheilijan ja valmentajan poluistaan. Perjantai-ilta päättyi Hiihtogaalaan, jossa palkittiin parhaita hiihtolajien seuroja ja toimijoita.

Seuraluokittelut julkaistiin seuraseminaarin yhteydessä. Seuraluokittelussa huomioidaan seurojen nuorisotoiminta, huippu-urheilu ja harrasteliikunta.

Maastohiihdon paras seura kaudella 2022–2023 oli Espoon Hiihtoseura. Espoon Hiihtoseura oli myös maastohiihdon paras nuorisoseura. Toiseksi maastohiihdon seuraluokittelussa sijoittui Ski Jyväskylä, joka oli myös maastohiihdon paras harrasteseura. Kolmas seuraluokittelussa oli Vantaan Hiihtoseura, joka oli seuraluokittelupisteiden perusteella myös paras kilpa- ja huippu-urheiluseura.

Mäkihypyn ja yhdistetyn paras seura kuluneella kaudella oli Lahden Hiihtoseura. Toiseksi seuraluokittelussa sijoittui Siilinjärven Ponnistus ja kolmanneksi Puijon Hiihtoseura. Kouvolan Hiihtoseura palkittiin aktiivisena mäkihypyn ja yhdistetyn nuorisoseurana.

Seuraluokittelun tulokset

Maastohiihto
Mäkihyppy ja yhdistetty

Kiertopalkinnot

Pohjola-malja: Espoon Hiihtoseura

Seuraluokittelu-palkinto: Etelä-Suomen Hiihto

UMK-malja: Pohjois-Savon Hiihto

Joksa-karhu: Lahden Hiihtoseura

Jokkeri-rataskello: Lahden Hiihtoseura

Hiihtogaalassa palkittiin myös seuratoimijoita, valmentajia sekä vuoden hiihtokaupunki. Lisäksi gaalassa palkittiin ensimmäistä kertaa Lasten Lumipäivät -kiertueen ansiokas järjestäjä.

Vuoden seuratyöntekijä: Valtteri Schleutker, Paimion Urheilijat
Vuoden seuratyöntekijä on seuratoiminnan korvaamaton palanen. Aktiivinen seuran vapaaehtoistoimija, jonka panos mahdollistaa lumilajien harrastamisen.

Lisäksi kunniamaininnalla palkittiin Markus Hämäläinen (Oriveden Ponnistus), Pasi Rajala (Tampereen Pyrintö) ja Antti Kainulainen (Helsingin Mäkihyppääjät).

Vuoden hiihtokaupunki: Lahti
Vuoden Hiihtokaupunki panostaa lumilajien harrastamiseen ja sen olosuhteisiin. Hiihtolajit nähdään kaupungissa aktiivisessa roolissa ja liikuttajana.

Opetus- ja kulttuuriministeriön ansiomitali kultaisin ristein: Jari Nieminen
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämät ansiomerkit on tarkoitettu liikuntakulttuurin ja urheilun parissa ansioituneille henkilöille.

Vuoden seuravalmentaja (maastohiihto): Suvi Junnila, Raison Kuula
Vuoden Seuravalmentaja on omalla toiminnallaan edistänyt lajin ja urheilijoiden kehitystä.

Vuoden seuravalmentaja (mäkihyppy ja yhdistetty): Olli Muotka

Ansiokkaasta valmennustyöstä: Ville Maunuksela, Marko Anttola