Hiihdon kotimaan kilpailukausi jatkuu Äänekosken SM-hiihdoilla

© Touho Häkkinen

Hiihdon maailmancup-kausi päättyi viime viikonloppuna Falunissa, mutta kotimaassa päästään nauttimaan vielä Suomen Cupin kisahurmoksesta. Suomen Cupin kilpailukausi jatkuu seuraavaksi Äänekosken SM-hiihdoilla 22.-24. maaliskuuta. Kolmipäiväinen SM-viikonloppu käynnistyy perjantaina vapaan hiihtotavan väliaikalähtökilpailuilla, lauantaina jännitetään perinteisen hiihtotavan takaa-ajoja ja viikonloppu huipentuu sunnuntaina hiihdettäviin viesteihin.

SM-hiihdot kerää jälleen viivalle niin Suomen ykkösnimiä kuin kovia haastajiakin. Perjantain väliaikalähtöihin on ilmoittautunut peräti 133 naista ja 205 miestä. Ilmoittautuneiden joukossa ovat muun muassa viime viikonloppuna maailmancup-finaaleissa menestystä niittäneet Kerttu NiskanenJohanna MatintaloLauri Vuorinen ja Iivo Niskanen. Naisten viestiin on ilmoittautunut 38 joukkuetta, miesten listoilla joukkueita on 39.

Hiihdon Suomen Cupin asiantuntijaennakko on julkaistu Hiihtoliiton SoundCloudissa. Äänekosken SM-hiihtoja tuoreimmassa jaksossa analysoivat Juho Halonen ja Santeri Erola.

Lähtölistat
Väliaikalähtö 5/10 km V
Takaa-ajo 10/15 km P – Lähtölistat muodostuvat väliaikalähtökilpailujen perusteella
Viestit – Viestijoukkueiden kokoonpanot vahvistetaan lauantai-iltana joukkueenjohtajien kokouksen jälkeen.

Äänekoskella järjestettiin SM-hiihdot edellisen kerran vuonna 2019. Järjestelyt ovat jälleen sujuneet hyvin ja kisapaikalla tehdään viimeistelyjä viikonloppua varten.

– Tällä viimeisellä viikolla on toki paljon tehtävää, jotta kaikki suunnitellut palaset saadaan loksahtamaan paikoilleen, mutta olemme pysyneet hyvin aikataulussa. Lumiolosuhteet ovat erittäin hyvät, ladut ja baanat saadaan varmasti ensiluokkaiseen kuntoon. Äänekosken hiihtostadion on varsin kompakti, joten uskon, että tunnelma tulee olemaan erinomainen, kommentoi järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Eero Poikonen.

– Meillä on stadionilla myös kaksi paljua, sauna ja muutama puolijoukkuetelttakin tunnelmaa nostattamassa. Intohimoisimmat fanit voivat seurata kisaa joko paljusta tai saunan lauteilta. Tervetuloa mukaan Äänekoskelle, päättää Poikonen.

Lisätietoja tapahtumasta, lipuista ja ohjelmasta voi lukea tapahtuman nettisivuilta.

Suomen Cupin televisiolähetyksiä voi seurata tällä kaudella Yleltä ja Viaplaylta. Kaikki kilpailut esitetään molemmilla kanavilla.