Hannu Koskivuori -mitali luovutettiin postuumisti Heikki Hämäläiselle

Kuvassa Ismo Hämäläinen, Vili Hämäläinen, Aija Hämäläinen, Tatu Hämäläinen, Niina Meis ja Markku Haapasalmi

37. Hannu Koskivuori -mitali myönnettiin lokakuussa postuumisti Heikki Hämäläiselle. Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi, toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen ja liittovaltuuston puheenjohtaja Nina Meis luovuttivat mitalin keskiviikkona 15. joulukuuta Hämäläisen läheisille.

Hannu Koskivuori -mitalia on jaettu vuodesta 1985. Mitali myönnetään ansiokkaasta työstä hiihtourheilun hyväksi. Mitalin saajista päättää toimikunta, johon kuuluvat Hiihtoliiton puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat sekä liittovaltuuston puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat.

”Heikki on tehnyt arvokasta työtä hiihtourheilun hyväksi sekä valtakunnallisella että paikallisella tasolla. Hän on todellakin mitalin ansainnut ja valintakomiteana olemme yksimielisesti päätöksen tehneet”, kertoi Hiihtoliiton johtokunnan puheenjohtaja Markku Haapasalmi liittovaltuuston kokouksessa lauantaina 23.10.2021.

Heikki Hämäläinen valittiin Hiihtoliiton liittovaltuustoon 10/2012 ja nousi puheenjohtajaksi 27.9.2014. Lisäksi Hämäläinen toimi vuodesta 2011 piirijärjestön Suur-Savon Hiihto ry:n puheenjohtajana.
Hämäläinen tunnettiin sosiaalisuudestaan ja hän johtikin puhetta myös epävirallisissa kohtaamisissa. Vahvat verkostot hiihtopiireissä omannut vaikuttaja toimi Hiihtoliiton vaalivaliokunnan puheenjohtajana valmistellen monia luottamushenkilövalintoja.

Hämäläinen esitti kehittäviä ajatuksiaan ja loi tsemppihenkeä myös johtokunnan ja lajien johtoryhmien kokouksissa. Kansallisen toiminnan kehittäminen ja nuorten urheilijoiden polku olivat erityisen lähellä Hämäläisen sydäntä. Korona-aikana hän kantoi syvästi huolta nuorten pysymisestä hiihtolajeissa.

Paikalla mitalin luovutus tilaisuudessa olivat myös liittovaltuuston Suur-Savon hiihdon edustajat Arto Tilaeus ja Markku Kaipainen sekä Suur-Savon Osuuskaupan toimitusjohtaja Ari Miettinen ja sihteeri Sari Jeskanen.