Fluorittomuus Hiihtoliiton lajeissa – nettisivujen päivittyvä tietopaketti fluorikieltoon liittyen

Kuva: Touho Häkkinen

Talvilajien kansainväliset lajiliitot FIS ja IBU ovat kieltäneet kaikkien fluoriyhdisteiden käytön tavlviurheilussa kauden 2023–2024 alusta. Hiihtolajeissa käytetyt fluorit ovat osa laajempaa kokonaisuutta biokertyviä fluoriyhdisteitä. Kansainvälisten lajiliittojen asettamaa kieltoa valvovat kansalliset lajiliitot yhteistyössä kansallisten liittojen kanssa.

Fluorikiellon valvonta kotimaassa kaudella 2023–2024

Kotimaan kilpailuissa fluoritestauksen osalta noudatetaan tulevalla kaudella siirtymäaikaa. Fluoritestausta suoritetaan Rukan ja Lahden maailmancupin kilpailuissa sekä Vuokatin Scandinavia Cupissa. Suomessa kansallisen lajiliiton alaista testausta ei järjestetä, ellei siitä kilpailukutsussa erikseen mainita. Varmistathan kilpailuun liittyvät ohjeet ja tarkennukset kilpailukutsusta.

Kansallisen valvonnan täysmittaista alkamista valmistellaan alkavaksi kaudella 2024-2025.

Fluorittomuus Hiihtoliiton lajeissa -sivulta löydät ajankohtaista ja päivittyvää tietoa fluorikieltoon liittyen. Nettisivun ”UKK – usein kysytyt kysymykset” -osiosta voit etsiä kysymyskohtaista tietoa fluorikiellosta. Sivulta löytyy myös suksen puhdistusohjeet. Nettisivu on päivittyvä – voit tarkistaa sivun edellisen päivitysajankohdan heti sivun alusta. Muistathan tarkistaa sivun uusimmat päivitykset riittävän usein!

Lisätietoa:

Teemu Lemmettylä