Fair Donation: Yhteisö on tullut Vantaan Hiihtoseuran apuun hädän hetkellä

Kuva: Jari Mäntynen, Mainospuoti

Vantaan Hiihtoseuraa (VHS) kohtasi alkusyksystä todella ikävä takaisku, kun seuran varustekontteihin murtauduttiin. Varkaat veivät kymmenien tuhansien eurojen arvosta suksia, suksivoiteita ja huoltokalustoa. Erityisen harmittavaa oli lasten ja nuorten yhteiskäyttöön varattujen suksien menetys. Hädän hetkellä niin yksittäiset henkilöt kuin yhteisötkin ovat tulleet seuran tueksi. Murtouutinen tavoitti seuran kanavien kautta yli 84 000 ihmistä, mediat nostivat tapausta esille ja lahjoituksia seuran tueksi on tehty Fair Donation -lahjoitusalustan kautta pari tuhatta euroa. Talvi kuitenkin lähestyy ja avulle on edelleen tarvetta. Hyvä tapa tukea seuraa on osallistua sen toimintaan ja tapahtumiin. Myös hätäapukeräys on edelleen käynnissä.

– Yhteiskäyttöön varatut sukset ovat olleet hieno tapa tarjota hiihdon harrastamista laajemmalle joukolle lapsia ja nuoria sekä opettanut vastuuta yhteisistä varusteista. Varkaus oli todella surullinen tapaus ja on pääosin vapaaehtoisvoimin toimivalle seuralle kova isku. Emme menettäneet ainoastaan välineitä, vaan myös lähes kaiken seurayhteisön käytössä olleen voide- ja huoltokalustomme sekä arvokkaat testisuksiparit. Hädän hetkellä sydäntä on lämmittänyt eri tahojen apu ahdingossamme. Iso kiitos kaikille apunsa antaneille, kiittelee Vantaan Hiihtoseuran toiminnanjohtaja Satu Kalajainen.

Vantaan Hiihtoseurassa yhteisöllisyys on toiminnan keskiössä. Seura on yksi merkittävimpiä urheilutoimijoita Vantaalla ja järjestää tv:n ääreen miljoonayleisön keräävän Hiihdon Suomen Cupin osakilpailun Hakunilassa. Toiminta on hyvin monipuolista ja yhteistyö kaiken keskiössä. Esimerkiksi Vantaan liikuntapalveluiden kanssa olosuhteista sekä niiden kehittämisestä käydään dialogia lähes viikoittain. Kun olosuhteet luodaan huippukilpatapahtumalle, ne ovat kunnossa myös kaikelle latukansalle. Hakunilassa käy talvisin noin 5000 hiihtäjää päivittäin! Seuran monipuolinen toiminta ulottuu aina lasten liikuttamisesta, kouluyhteistyöhön, huippu-urheiluun ja koko yhteisön liikuttamiseen.

– VHS on aidosti seura vauvasta vaariin. Olemme pystyneet kehittämään olosuhteita vuosien saatossa ja pitämään harrastemaksut matalina. Perustoimintaamme kuuluu valmennusryhmien yhteisharjoitukset, jonka lisäksi järjestämme vuosittain 4–5 leiriä sekä joukon erilaisia tapahtumia – myös kuntoilijoille. Ylläpidämme talkoovoimin murtsikkakirjastoa, josta yli 1700 oppilasta lainasi suksia viime talvena. Lisäksi kolme aktiivista nuortamme käy päiväkodeissa liikuttamassa lapsia ja kertomassa hiihdosta harrastuksena. Lasten Lumipäivien avulla tarjoamme myös ala-asteille mahdollisuuden tutustua hiihtoon ja lumiaktiviteetteihin, Kalajainen iloitsee.

Hätäkeräys jatkuu – hyvä tapa auttaa on osallistua tapahtumiin

Hiihtoliitto on rakentanut yhdessä Fair Donation Oy:n kanssa lahjoitusalustan tukemaan ja helpottamaan lumilajiseurojen varainhankintaa. Vantaan Hiihtoseurassa alustaa hyödynnetään muun muassa varkaudesta seuranneessa hätäapukeräyksessä.

– Hätäapukeräyksemme jatkuu – talvi on ovella ja hankintoja pitää alkaa tekemään. Hiihtoliiton ja Fair Donation alustan kautta apu tavoittaa meidät. Luonteva tapa auttaa on myös osallistuminen tapahtumiin ja toimintaamme. Lanseeraamme Vantaan Holmenkollen -kampanjan Suomen Cupin tapahtumaan (11.-12.2.2023) ja tavoittelemme mahtavaa yleisöryntäystä reppuselkäisiä ulkoilijoita ladun varteen kannustamaan. Ostamalla lipun tapahtumaan ja laittamalla pukinkonttiin kavereillekin liput, voi auttaa meitä hienon vastineen kautta, Kalajainen innostaa.

Fair Donation: Osallistu Vantaan Hiihtoseuran hätäapukeräykseen!
Tutustu Vantaan Hiihtoseuran toimintaan
Lisätietoja Vantaan osakilpailuista Suomen Cupin sivustolta ja osoitteesta www.vhs.fi

Lisätietoja:

Satu Kalajainen