Espoon Hiihtoseura maastohiihdon seuraluokittelun paras – myös mäkihypyn ja yhdistetyn junioritoimintaa palkittiin

©Kalevi Sorsa

Hiihtoliiton vuotuista seuraneuvottelupäivää vietetiin lauantaina 22.5. Etäyhteyksillä pidetyssä tapahtumassa keskusteltiin muun muassa seurojen asemasta nuoren urheilijan polulla sekä palkittiin seuraluokittelun parhaat.

Suomen Hiihtoliiton maastohiihdon seuraluokittelu julkaistiin lauantaina verkossa toteutetun Seuraneuvottelupäivän yhteydessä. Seuraluokittelussa huomioidaan seurojen nuorisotoiminta, huippu-urheilu ja harrasteliikunta.

Maastohiihdon paras seura kaudella 2020–2021 oli Espoon Hiihtoseura. Toiseksi maastohiihdon seuraluokittelussa sijoittui edellisen, vuoden 2019 luokittelun voittaja Ski Jyväskylä ja kolmanneksi Vantaan Hiihtoseura. Seuraluokittelun paras piiri oli edelliskausien tapaan Finlands Svenska Skidförbund r.f.

Mäkihypyn ja yhdistetyn seuraluokittelua ei laadittu päättyvältä kaudelta, koska lähes kaikki kotimaiset arvokilpailut jouduttiin perumaan koronarajoitusten vuoksi. Useat seurat tekivät kuitenkin ansiokasta nuorisotyötä ja aktiivisimpina junioriseuroina lisääntyneen nuorten Skipassien määrän johdosta palkittiin Kiteen Urheilijat, Paimion Urheilijat ja Tampereen Pyrintö.

Seuraluokittelun tulokset

Seuraluokittelun lisäksi seurojen tarpeet puhuttivat. Hiihtoliiton maastohiihdon jäsenseuroille tehty kysely paljasti, että seuroilla on suuri tarve lisävalmentajille. Apua tarvitaan myös valmennuksen suunnittelussa ja ohjelmoinnissa. Hyviä uutisia mäkihypyn ja yhdistetyn saralta toi Hiihtoliiton kilpailukoordinaattori Kimmo Yliriesto, joka kertoi harrastajamäärien kasvusta lajin sisällä. Mäkikoulutoiminta on kasvanut monilla paikkakunnilla ja se heijastaa myös nuorten skipassien määrään; kasvua viime kaudella on tullut 26 %.

Myös seurojen merkitystä urheilijan polulla käytiin läpi. Aktiivinen seuratoiminta on merkittävä osa lapsen kiinnittymistä harrastuksen pariin ja innostuksen kasvattamiseen liikunnalliseen elämäntapaan. Yhdistetyn päävalmentaja Petter Kukkonen korosti puheessaan myös monipuolista lajivalikoimaa ja seuratoimintaan osallistumista.

Johtoryhmien uudet hakijat saivat myös tilaisuuden esittäytyä seuraneuvottelupäivässä. Maastohiihdon tällä hetkellä miesvaltaiseen johtoryhmään haki seitsemän henkilöä, joista viisi oli naisia. Mäkihypyn ja yhdistetyn johtoryhmään haki kolme henkilöä, kaksi miestä ja yksi nainen.