Elisa toteuttaa nuorten MM-hiihtojen striimauksen Vuokatista 5G-teknologian avulla

© Tomi Mäkipää

Helmikuussa järjestettävien nuorten MM-hiihdot lähetetään Vuokatista Elisan ja Kepit Systemsin yhteistyönä 5G-yhteyttä hyödyntämällä. Kisat ovat nähtävissä Elisa Viihteen ja Elisa Kaapeli TV:n kautta. Kansainvälisistä oikeuksista ja jakelusta vasta Euroopan yleisradiounioni EBU.

8.–14. helmikuuta Vuokatissa järjestetään maastohiihdon alle 20- ja alle 23-vuotiaiden MM-kilpailut, joihin osallistuu yhteensä yli 430 urheilijaa 37 maasta. Tänään julkistetun Elisan, Kepit Systemsin ja Vuokatti Sportin sopimuksen myötä kilpailut lähetetään suorana 5G-teknologiaa apuna käyttäen. Tämä on ensimmäinen kerta, kun urheilutapahtuman lähetystuotannossa hyödynnetään 5G-yhteyttä näin laajasti.

Urheilu- ja muiden livetapahtumien striimaukseen kohdistuu jatkuvasti kasvavaa kysyntää, ja 5G:n ansiosta niitä voidaan toteuttaa perinteistä televisiotuotantoa kevyemmillä tavoilla. 5G tarjoaa jopa 10 kertaa aiempaa nopeammat yhteydet, ennen näkemättömän määrän kapasiteettia ja lyhyemmän viiveen ja mahdollistaa myös ulkolajien striimaamisen ilman kiinteää yhteyttä.

Vuokatin MM-hiihdot kuvataan suurimmaksi osaksi miehittämättömällä 5G-puhelimilla, jotka on sijoitettu tasaisesti kisaladun varrelle. Videokuva lähetetään puhelimista Kepit Systemsin ohjaamoon, jossa tuotetaan katsojille välitettävä valmis lähetys. Lähdössä ja maalissa käytetään kuvaajaa ja videokameraa, jotta kilpailun ratkaisuhetket saadaan taltioitua mahdollisimman tarkasti.

Kaikki lähdöt ovat katsottavissa Elisa Viihde Sportissa ja Elisa Viihteen kaapelikanavilla. Euroopan yleisradiounioni EBU:n kanssa tehdyn kansainvälisiä oikeuksia ja jakelua koskevan sopimuksen ansiosta kilpailut ovat seurattavissa myös mm. Yle Areenasta Suomessa, NRK TV:stä Norjassa ja SVT Playn kautta Ruotsissa.

‒ Haluamme olla mukana urheilutapahtumien kehityksessä ja striimaus kuuluu siihen olennaisena osana. Nuorten MM-hiihdot ovat meille iso tapahtuma ja näytön paikka, joten on hienoa, että pääsemme tekemään yhteistyötä merkittävän toimijan kanssa ja saamme lähetettyä tapahtumasta laadukasta kuvaa maailmalle. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman Elisan ja Kepit Systemsin tarjoamaa ratkaisua. Vuokatti Sport ei ole suinkaan ainoa taho, joka hyötyy tästä, vaan kilpailujen livestriimauksesta hyötyvät niin urheilijat, joukkueet, huoltajat kuin koko maastohiihto lajina. 5G on meille loistava mahdollisuus, jota pystymme varmasti hyödyntämään myös tulevaisuudessa muissa tapahtumissamme, kertoo Vuokatti Sportin myyntijohtaja Tomi-Pekka Riihivuori.

‒ Nuorten MM-hiihdot lähetetään Elisan 5G-verkon avulla, joka on ollut Vuokatissa jo jonkin aikaa. 5G-verkon ansiosta Vuokatissa on riittävästi kapasiteettia laadukkaan monikameratuotannon tarpeisiin, ja voimme tarjota uudenlaisen ratkaisun toteuttaa kisojen lähettäminen. On hienoa yhdessä Vuokatti Sportin kanssa näyttää esimerkki siitä, miten 5G-teknologiaa voidaan soveltaa, toteaa Elisan liiketoimintajohtaja Ilkka Pohtola.

– Olemme kehittäneet tuotannoissa käytettävää 5G-hybriditeknologiaa jo reilun vuoden ajan, mutta nyt pääsemme käyttämään sitä ensimmäistä kertaa tässä mittakaavassa. 5G-yhteydet mahdollistavat laajojen ulkotuotantojen tekemisen paljon aiempaa ketterämmin, ja hybridituotantotekniikkamme avulla saamme yhdistettyä perinteisen tv-tuotannon ja 5G-tuotannon parhaat puolet, kertoo Kepit Systems Oy:n Jussi Uljas