Avoimet ovet hiihdossa – Kaikki mukaan harrastamaan

Avoimet ovet -hanke on Paralympiakomitean koordinoima projekti, jonka tavoitteena on tukea urheiluseuroja vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien harrastajien mukaan ottamisessa. Hanke toteutetaan yhteistyössä 14 liikunnan aluejärjestön ja kahdeksan lajiliiton kanssa. Mukana hankkeessa on myös Suomen Hiihtoliitto ja kolme hiihtoseuraa: Oriveden Ponnistus, Pakilan Veto ja Lahden Hiihtoseura.

Urheiluseuroja on ennenkin kannustettu ja tuettu ottamaan erityisryhmiin kuuluvia liikkujia mukaan toimintaansa erilasin hankkein ja muin toimenpitein. Edistystä on saavutettu viimeisten vuosikymmenten aikana ja Suomesta löytyy runsaasti esimerkillisiä urheiluseuroja sekä edistyksellistä työtä tekeviä lajiliittoja. Avoimet ovet -hankkeessa halutaankin jakaa ja jalostaa jo olemassa olevia toimivia käytäntöjä.

”Orivedellä on tämän kauden hiihtokoulut jo ohitse, erityislasten HIIHTOSANKARIT ryhmässä oli tänä talvena 4 lasta, samoin kuin viime talvenakin, jolloin ryhmä laitettiin pystyyn, kertoo Jenni Hämäläinen hankkeessa mukana olevan Oriveden Ponnistuksen toiminnasta.”

Myös Pakilan Vedon SisuSompa-ryhmässä on ollut kuluneen kauden aikana aktiivista toimintaa.

”Paloheinässä on ollut tänä vuonna paljon lunta ja hyvät ladut ja muut treenipaikat joten ollaan hiihdetty koko talvi ja välillä myös lumikenkäilty. Nyt siirrytään keväisiin juttuihin. Tällä viikolla käydään ratsastamassa Islanninponeilla, toukokuussa messuhallin Liikuntamaassa ja omalla leirillä Pajulahdessa. Tämä kausi päättyy meillä kesäkuun lopussa ja aloitetaan taas elokuussa, kertoo Iira Riihilahti Pakilan Vedon toiminnasta.”

Lahden Hiihtoseurassa Lumitähdet-ryhmä kokoontuu kerran viikossa (syyskuu-huhtikuu) harjoituksiin.

”Tänä vuonna ryhmän määrä lähes tuplaantui edelliseen talveen verrattuna, jolloin aloitimme säännölliset, viikoittaiset harjoitukset. Aiemmin ryhmä toimi kurssimuotoisesti lumiaikaan 4+4 kertaa. Osa erityislapsista käy myös toisen kerran viikossa harjoituksissa integroituna yleisryhmään. Seuran omissa kisoissa järjestetään sarja myös Tähtiryhmälle, jossa on ollut yksi osanottaja kertoo Karoliina Mäkelä Lahden Hiihtoseuran toiminnasta.”

Erityisryhmien huomioon ottaminen osana seuratoimintaa ei vaadi mitään taikatemppuja. Osaava ohjaaja auttaa paljon, mutta jo pienellä erityistä tukea tarvitsevien huomioimisella päästään pitkälle. Hiihtoliitto kannustaakin kaikkia seuroja avaamaan ovet kaikille harrastajille, tuen tarpeesta riippumatta. Vinkkejä toiminnan toteuttamiseen voi tulla etsimään esimerkiksi Helsingin Messukeskuksessa järjestettävästä Liikuntamaa-tapahtumasta 11.-13.5.2022, jossa Hiihtoliitto on hankkeen seurojen kanssa esittelemässä harrastamisen mahdollisuuksia

Lisätietoja Liikuntamaa-tapahtumasta

Lisätietoja Avoimet Ovet – hankkeesta.