Aikuisten harrastetoiminta – koonti Seuraseminaarin työpajasta

Jyväskylän Seuraseminaariin 6.-7.5. osallistuneilla seuroilla oli mahdollisuus osallistua työpajaan, jossa käsiteltiin ja kehitettiin yhdessä lumilajien harrastetoiminnan mahdollisuuksia. Hiihtoliitossa kehitetään parhaillaan tuotteita, joiden tavoitteena on helpottaa aikuisliikunnan järjestämisen aloittamista, sekä tuoda laadukasta aikuisliikunnan sisältöä lumilajiseuroihin.

Aikuisten Hiihtokoulu lyhyesti:

• syksyllä 2022 valmistuva, valmis konsepti seurojen käyttöön: valmiit tuntisuunnitelmat, järjestäjän oppaat, markkinointimateriaali, ohjaajakoulutus sekä yli 40 harjoitevideota.
  • myös Aikuisten Mäkihyppykoulu kehitteillä – valmistumisaikataulu ei tiedossa
  • ymmärrys ikääntyvästä väestörakenteesta ja aikuisliikunnan mahdollisuuksista seuratoiminnan tarjonnassa – seuratoiminnan elinvoimaisuus ja monipuolisuus myös tulevaisuudessa
  • varainhankinnan tehostaminen, jäsenmäärän lisääminen ja uusien talkoolaisten houkuttelu
  • seuran tunnettuus ja arvo palveluntarjoajana

Seuraseminaarin työpajassa käsiteltiin neljää eri aihealuetta: houkuttelevuus, resurssit ja organisointi, toiminnan jatkuvuus sekä aikuisten harraste- ja kilpailutoiminta. Mukana olleet seurat havainnoivat ja ideoivat aiheita seuraavasti:

Houkuttelevuus

• hinnoittelu neljän kerran kurssista 100-200€
  • markkinointi verkossa, somessa, ladunvarsilla, oman seuran eri kanavissa sekä monilajiseurojen toisen lajin tapahtumissa (esim. koripallon puoliaika)
  • kurssin nimessä olisi hyvä huomioida ryhmien tasot (esim. alkeisryhmät)
  • ilmoittautuminen netin kautta ja samalla taustatiedon kerääminen osallistujan taitotasosta

Resurssit ja organisointi

• ohjaajiksi lajin vanhoja harrastajia, seuran omia urheilijoita
  • vaikeus löytää vetäjiä lasten hiihtokoulujen lisäksi – toisaalta ohjaajarekrytointi on samalla ”investointi” seuran ohjaajapankkiin
  • ohjaajalle korvauksena esim. 50€ /kerta
  • ohjaajaa voitaisiin sitouttaa osallistujahankintaan/markkinointiin esimerkiksi osallistujakohtaisella bonuksella, esim. 5€ / osallistuja
  • yksi ohjaaja kahdeksaa osallistujaa kohden

Toiminnan jatkuvuus

• kurssin jälkeen muodostetaan erilaisia ja -tasoisia ryhmiä (elämys/kuntoilijat)
  • ympärivuotisten kurssien tarjoaminen
  • nuoret aikuiset tuovat omat lapsensa mukaan – eläkeläisistä puolestaan saisi uusia talkoolaisia
  • aikuistoiminta tukee seuran kokonaistoimintaa ja näkyvyyttä

Aikuisten harraste- ja kilpailutoiminta

• maakuntaviestien kaltaisia tapahtumia ”kaikelle kansalle”
  • mäkihypyssä tarkkuuskilpailu: osallistuja ilmoittaa ennakkoon, paljonko aikoo hypätä

Kehitetään seuratuotteita yhdessä! Onko sinulla ajatus, jonka haluaisit jakaa tuotteen kehitystä ajatellen? Ota yhteyttä sanni.koivuranta@hiihtoliitto.fi.