Lasten urheilun uusi suunta -prosessi käynnistyi – ensimmäisen tapaamisen teemana lasten urheilun arvot

@ Sini Sirén

Suomen Olympiakomitean ja lajiliittojen yhteinen Lasten urheilun uusi suunta -prosessi käynnistyi tiistaina 10.9. Prosessiin on ilmoittautunut mukaan yhteensä 40 lajiliittoa – prosessia vie eteenpäin Olympiakomitea. Prosessin tavoitteena on luoda yhdessä lajien kanssa lasten liikunnan yhteinen suunta, joka tuottaa maailman parasta lasten urheilua.

Huoli lasten urheilusta on noussut esiin sekä lajiliittojen että huippu-urheilun toimijoiden näkökulmasta. Keskustelussa aiheen tiimoilta toistuvat samat teemat; drop out tulee liian aikaisin, päälaji joudutaan valitsemaan liian varhain, harrastaminen on kallista ja liian usein aikuislähtöistä. Lisäksi valintavaiheeseen tulevilla lapsilla on liian vähän monipuolista liikkumista kilpa- tai huippu-urheilu-uran varalle. (Olympiakomitea)

– Kehittämällä yhteistä suuntaviivaa ja punaista lankaa vastaamme siihen, että meillä on harrastajia tulevaisuudessa ja saamme sekä lapsia että nuoria lajin pariin, kertoo Tilda Rajamäki, Hiihtoliiton koulutusasiantuntija ja prosessin vastuuhenkilö.

– Prosessissa etsimme suuntaviivoja mm. lasten liikunnan määrän lisäämiseen, kilpailujärjestelmiin, usean lajin samanaikaisen harrastamisen esteiden poistamiseen, kustannuksiin, lasten urheilun valmennusosaamiseen ja arvostukseen, kertoo Juha Sten Olympiakomiteasta. (Olympiakomitea)

Lajien yhteisen prosessin lisäksi jokainen laji työstää lajien omia lasten urheilun suuntaviivoja. Haluammekin Hiihtoliitossa osallistaa lumilajien parissa toimivat, erityisesti seurat, mukaan projektiin. Vastaamalla alla olevaan lyhyeen kyselyyn, pääset tuomaan esille ajatuksiasi siitä, miltä lajimme näyttää 12-vuotiaan lapsen silmin.