Maastohiihdon johtoryhmä kokoontui 18.9.2024

Maastohiihdon johtoryhmän syksyn ensimmäisessä kokouksessa 18.9.2024 hyväksyttiin kauden 2024–2025 kilpailusäännöt sekä keskusteltiin mm. Hiihtokalenteri-asioista ja urheilijavaliokunnan roolista suhteessa maastohiihdon johtoryhmään. Lisäksi kuultiin Hiihtoliiton puheenjohtajan katsaus liiton tilanteeseen, lajikoordinaattorin huippu-urheilukatsaus sekä seura- ja koulutustoiminnan kuulumiset.

”Liiton tilanne on edelleen haastava, mutta eteenpäin on päästy”

Hiihtoliiton puheenjohtaja Sirpa Korkatti toi johtokunnan terveiset johtoryhmälle ja kertoi liiton tilanteen olevan hallinnassa.

– Liiton tilanne on edelleen haastava, mutta olemme jo päässeet haasteiden osalta merkittävästi eteenpäin. Tilanne on hallinnassa ja toimintatavat kunnossa sekä työkalut olemassa asioiden ratkaisemiseksi. Talouden suhteen tilanne jatkuu haastavana eikä kilpailukauden budjetointi ole ollut helppoa. Kaikilla lajeilla on kuitenkin takanaan onnistunut harjoituskausi ja on opittu ajattelemaan uudella tavalla. Toimintatapojen kehittäminen onkin välttämätöntä. Isona haasteena on keskustelun pyöriminen negatiivisissa asioissa, vaikka paljon positiivisiakin asioita on jo saatu aikaan. Urheilijoita koskeva omavastuuasia on herättänyt keskustelua – se on kuitenkin vain yksittäinen toimenpide lukuisten muiden toimenpiteiden joukossa, Korkatti kertoi.

MM-hiihdoista tavoitellaan menestystä

Lajikoordinaattori Jarmo Riski esitti kokouksessa huippu-urheilukatsauksen ja kertoi mm. kauden 2024–2025 tavoitteista. Tavoitteina ovat vuoden 2026 olympialaisten maapaikkojen (8+8) varmistaminen sekä menestyminen Trondheimin MM-hiihdoissa. Lisäksi U23 MM-kilpailuista tavoitellaan kolmea pistesijaa jokaisella kilpailumatkalla ja U20 MM-kilpailuista mahdollisimman paljon pisteitä.

Maajoukkueleiritystä on toteutettu kesäkaudella enimmäkseen kotimaassa, ja maajoukkueiden tukitoimet ovat hyvällä mallilla. Toiminta on pyörinyt ja pyörii hyvällä asenteella liiton vaikeista ajoista huolimatta.

Seura- ja koulutustoiminnan kuulumiset

Järjestöpäällikkö Larissa Erola ja koulutusasiantuntija Tilda Rajamäki kertoivat johtoryhmälle Hiihtoliiton seurapalvelujen tilanteesta ja Lasten Lumipäivistä tulevana talvena. Liitolta puuttuu tällä hetkellä seurakehittäjä ja esim. Tähtiseura-auditoinnit toteutetaan ostopalveluna ja seuratukihakemusten sparraamisessa tehdään aiempaa laajempaa yhteistyötä aluejärjestöjen kanssa. Lasten Lumipäivät toteutetaan Rukalla ja Salppurilla sekä aiemmin sovitun mukaisesti Raumalla ja Kauhajoella. Lisäksi keskustellaan, voisivatko kokeneet järjestäjäseurat järjestää Lumipäiviä omatoimisesti.

Tilda Rajamäki kertoi myös Lasten urheilun uusi suunta -prosessin startanneen syyskuun alkupuolella. Hiihtoliitto on mukana prosessissa kymmenien muiden lajiliittojen kanssa. Prosessin tavoitteena on luoda lasten urheilun näkökulma lajiliittoihin. Johtoryhmän jäseniä osallistettiin ensimmäiseen työstöön ja pyydettiin miettimään alle 12-vuotiaan lapsen silmin hiihdon vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia sekä uhkia.

Hiihtoliiton koulutustoiminta on aktiivista syksyn aikana. Huolto-, valmentaja-, TD- ja kilpailujärjestäjien sekä fluoritestaajien koulutukset löytyvät koulutuskalenterista.

Hiihtokalenteria sopeutettu seurojen tarpeisiin

Johtoryhmä kävi laajan keskustelun Hiihtokalenterin ns. lähikilpailuista. Lähikilpailujen ideana on, että ne ovat pieniä paikallisia kilpailuja, joiden osallistumismaksu on maksimissaan 10 euroa ja jotka saa kalenteriin 35 euron maksulla. Lähikilpailujen toivotaan innostavan uusia seuroja järjestämään kilpailuja. Seuralla ei tarvitse olla Svea Paymentsin sopimusta, mutta Kilmoa voidaan käyttää ilmoittautumisiin. Osallistumismaksut maksetaan suoraan järjestävälle seuralle. Johtoryhmä päätti kokeilla alkavan kauden lähikilpailukäytäntöä.

Vain yhden kansallisen kilpailun kaudessa järjestävät seurat, joilla ei ole Svea Paymentsin sopimusta, saavat kilpailunsa kalenteriin 400 euron kilpailulupamaksulla. Kilmoa voidaan hyödyntää ilmoittautumisten vastaanottamisessa.

Johtoryhmä hyväksyi sääntöryhmän esittämät päivitykset maastohiihdon kilpailusääntöihin ja Suomen Cupin sääntöihin kaudelle 2024–2025.

Johtoryhmä keskusteli myös Hiihtoliiton urheilijavaliokunnan roolista suhteessa maastohiihdon johtoryhmään ja toivoi viestintää molempiin suuntiin.

Maastohiihdon johtoryhmän seuraava kokous pidetään 21.10.2024.

Maastohiihdon johtoryhmän tehtävänä on ohjata, tukea ja kehittää maastohiihdon operatiivista urheilutoimintaa hyväksytyn toimintasuunnitelman ja budjetin puitteissa. Johtoryhmän puheenjohtajana toimii Esko Valikainen ja jäseninä Jukka Tahkola, Jussi Prykäri, Juha Toivo, Mika Paananen, Harri Kittilä ja Pasi Rajala.