In Memoriam Risto Happonen

Hiihtoliiton entinen liittovaltuuston puheenjohtaja Risto Happonen siunattiin haudan lepoon viime viikonvaihteessa. Happonen syntyi 9.2.1952.

Kuopiolainen Happonen oli pitkäaikainen lumilajien ja erityisesti alppihiihdon vaikuttaja. Happonen toimi muun muassa Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) teknisenä asiantuntijana eli TD:nä alppihiihdossa vuodesta 1992 ja nopeuslaskussa vuodesta 2000 lopettaen tehtävät vasta pari vuotta sitten. Hän oli ensimmäinen suomalainen TD alppihiihdon maailmancupin historiassa.

Suomen Hiihtoliitossa Happonen toimi valmentajana, johtokunnan jäsenenä 1996–2002 ja varapuheenjohtajana 2002 sekä liittovaltuuston puheenjohtajana, varapuheenjohtajana ja jäsenenä. Lisäksi Happonen toimi monissa luottamustehtävissä alppilajien organisaatioissa, FIS:n alppihiihdon nuorisokomitean jäsenenä 1996–2002 sekä sääntökomitean jäsenenä. Hän oli myös aktiivinen toimija Puijon Hiihtoseurassa eri rooleissa muun muassa valmentajana, alppijaoston puheenjohtajana, johtokunnan jäsenenä sekä kilpailunjohtajana.

Suomen Hiihtoliiton puheenjohtajisto myönsi Happoselle keväällä 2024 Hannu Koskivuori -mitalin nro 39. Hannu Koskivuori -mitaleja jaetaan vuosittain yksi kappale ansioituneelle hiihtourheilun piirissä toimineelle henkilölle, yhteisölle tai järjestölle.

Suomen Hiihtoliitto kunnioittaa Risto Happosen muistoa ja esittää lämpimän osanottonsa Happosen omaisille.