Fluorikiellon valvonta kansallisesti alkaa kaudella 2024–2025

Fluoria sisältävien voiteiden tai muita fluoria sisältävien suksen kunnostukseen liittyvien tuotteiden käyttö kiellettiin kaikissa Kansainvälisen Hiihtoliiton (FISin) alaisissa kilpailuissa kaikilla tasoilla kaudella 2023–2024. Kotimaan kilpailuissa fluoritestauksen osalta noudatettiin viime kaudella siirtymäaikaa, ja tulevasta kaudesta eteenpäin fluorien käyttö on kiellettyä kaikissa FISin ja Suomen Hiihtoliiton alaisissa kilpailuissa ja lajeissa kaikilla tasoilla.

Fluorikiellon valvonta kansallisesti alkaa kaudella 2024–2025, ja valvonnasta vastaavat kansalliset lajiliitot. Kustannusten jakaminen sovitaan kansallisten lajiliittojen johdolla, ja kilpailunjärjestäjille tehdään erillinen ohjeistus valvontaan liittyen.

Fluorikiellon valvontaa suoritetaan kansainvälisten lajiliittojen kehittämällä testillä. Suuremmissa tapahtumissa, kuten kansallisissa mestaruuskilpailuissa, järjestetään mahdollisuus testata suksiensa puhtautta ennen kilpailua. Muissa kilpailuissa kieltoa valvotaan yllätystestein. Välinekontrollin johtaja on kansainvälisen lajiliiton hyväksymä operaattori.

Ohjeet suksien puhdistamista varten ja tietoa valvontaan liittyvistä kustannuksista kisajärjestäjille päivittyvät Fluorittomuus-sivulle. Lisäksi ennen kauden alkua järjestetään webinaari fluorittomuuteen siirtymisestä sekä mahdollisuuksia testata omien suksiensa puhtautta.

Fluorien kieltäminen on osa isompaa kokonaisuutta, jossa biokertyvien aineiden käyttö tullaan kieltämään tai sitä rajoitetaan EU-regulaation tasolla. Talviurheilun osalta on kyse kansainvälisten lajiliittojen (FIS ja IBU) päätöksestä, jossa fluoripitoisten tuotteiden käyttö kielletään liittojen alaisissa kilpailuissa ja valvontaa tehdään liittojen toimesta.

Lisätietoja fluorittomuudesta

Hiihtoliiton nettisivuilla