Kevään seurawebinaarissa syvennyttiin seuratyön kehittämiseen ja palkittiin seuroja

Kuva: Alexandra Stark

Hiihtoliiton jokavuotinen seuraseminaari järjestettiin tänä keväänä arki-illan webinaarina tiistaina 14.5. Webinaarissa keskusteltiin laajasti seuratoiminnan kehittämisestä ja seurojen välisestä yhteistyöstä. Lisäksi illan aikana palkittiin seuraluokittelun parhaat.

Suomen Hiihtoliiton maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn seuraluokittelut julkaistiin tiistaina webinaarina toteutetun seuraseminaarin yhteydessä. Seuraluokittelussa huomioidaan seurojen nuorisotoiminta, huippu-urheilu ja harrasteliikunta.

Maastohiihdon paras seura kaudella 2023–2024 oli Espoon Hiihtoseura. Espoon Hiihtoseura sai seuraluokittelun parhaan seuran tittelin neljännen kerran peräkkäin, minkä lisäksi seura palkitaan myös parhaana nuorisoseurana. Toiseksi maastohiihdon seuraluokittelussa sijoittui Ski Jyväskylä (paras harrasteseura) ja kolmanneksi Vantaan Hiihtoseura (paras kilpa- ja huippu-urheiluseura). Seuraluokittelun paras piiri oli Etelä-Suomen Hiihto ry.

Mäkihypyn ja yhdistetyn seuraluokittelun kolmen kärki oli edelliskauden tapaan Lahden HiihtoseuraPuijon Hiihtoseura ja Siilinjärven Ponnistus. Aktiivisena nuorisoseurana palkitaan Ounasvaaran Hiihtoseura.

Seuraluokittelun tulokset

Kauden 2023-2024 kiertopalkintojen saajat

Pohjola-malja (maastohiihdon paras seura): Espoon Hiihtoseura
Seuraluokittelu-palkinto (maastohiihdon paras piiri): Etelä-Suomen Hiihto
UMK-malja (paras piiri pohjoismaisten lajien SM-kilpailujen yleisten sarjojen menestyksen perusteella): Pohjois-Savon Hiihto
Joksa-karhu (yhdistetyn SM-kilpailujen henkilökohtaisten sarjojen ja joukkueyhdistetyn sekä Hopeasomman paras seura): Lahden Hiihtoseura
Jokkeri (mäkihypyn SM-kilpailujen henkilökohtaisten ja joukkuekilpailujen paras seura): Lahden Hiihtoseura
Rataskello (mäkihypyn ja yhdistetyn Hopeasomman paras seura): Lahden Hiihtoseura
Paavo M:n Pokaali (maastohiihdon paras parisprinttiseura): Puijon Hiihtoseura
Marja-Liisan Pokaali (paras seura SM-hiihtojen naisten 30 km:n kilpailussa): ei jaettu (mikään seura ei saanut kolmea kilpailijaa maaliin)
Haku-Veikon Hopeapokaali (paras seura SM-hiihtojen miesten 50 km:n kilpailussa): Imatran Urheilijat
Hopeasompa-palkinto (maastohiihdon Hopeasompa-loppukilpailun paras seura): Espoon Hiihtoseura

Seuratoiminta ja koko yhteiskunta ovat murrosvaiheen äärellä

Seuraluokittelun lisäksi webinaarissa syvennyttiin seuratoiminnan kehittämiseen eri näkökulmista tarkasteltuna. Webinaarin alussa Hiihtoliiton puheenjohtaja Sirpa Korkatti puhui nyky-yhteiskunnan suurista kysymyksistä, kuten lasten ja nuorten liikkumattomuudesta sekä älylaitteiden kanssa kilpailtavasta vapaa-ajasta. Nämä ilmiöt heijastuvat väistämättä myös seuratoimintaan entistä enemmän.

Illan aikana kuultiin, miten seurojen välinen yhteistyö sujuu Jyväskylässä. Neljän liukulajiseuran yhteistyöstä olivat kertomassa Petter Kukkonen sekä Ella Häkkinen. Puheenvuorossa nousivat esille erityisesti monipuolisen harjoittelun tuomat edut, yhteistyön mahdollistavat synergiaedut seuroille sekä yhteisöllisyyden lisääntyminen eri lajien harrastajien välillä. Yhteistyö inspiroi toivottavasti myös muita seuroja yhdistämään voimansa oman paikkakuntansa muiden seurojen kanssa.

Webinaarissa esiteltiin myös ensimmäistä Startti Ladulle -kehitysprosessia ja sen toteutumista neljän mukana olleen seuran voimin. Kauhajoen Karhu, Tampereen Pyrinnön hiihto- ja mäkihyppyjaosto sekä Mikkelin Hiihtäjät kertoivat omia kokemuksiaan kehitysprosessin varrelta ja konkreettisia esimerkkejä seuratoiminnan kehittämisestä. Kokonaisuudessaan kehitysprosessi sai kaikilta osallistuneilta seuroilta kiitosta ja myös muita seuroja kannustettiin osallistumaan kehitysprosessiin. Puheenvuoroissa nousi erityisesti esiin, että seuratoiminnan kehittämiselle varattu aika oli tärkeää, jotta asioita saatiin vietyä eteenpäin. Ajan löytäminen arjen keskellä voi usein olla haastavaa, joten ohjattu kehittämistyö yhdessä muiden seurojen kanssa on jatkossakin tärkeää.

Johtoryhmien uudet jäsenehdokkaat saivat myös tilaisuuden esittäytyä seurawebinaarissa. Maastohiihdon johtoryhmään haki kaksi henkilöä. Mäkihypyn ja yhdistetyn johtoryhmään ei ollut uusia hakijoita.