Fluorivalvontalaitteen testaus mahdollista tulevana viikonloppuna Vöyrin kilpailujen yhteydessä

Vöyrillä on mahdollisuus päästä testaamaan suksiaan FIS käyttämällä fluorivalvontalaitteella tulevana viikonloppuna 12.-13. tammikuuta Vöyrin hiihdon superviikonlopun yhteydessä. Järjestäjät toivovat viikonlopun olevan fluorivapaa, ja kaikille sprinttikilpailun osallistujille järjestetään voitelupalvelu.

Sprinttikilpailussa, jossa on sarjat 14- ja 16-vuotiaille ja lisäksi naisten ja miesten pääsarjat, on pakollista jättää sukset voiteluun. Kaikkien kilpailijoiden sukset voidellaan ilmaiseksi samoilla luisto- ja pitovoiteilla Swixin huoltohenkilöstön ja paikallisten voitelijoiden toimesta. Sprinttikilpailu hiihdetään mitä todennäköisemmin perinteisellä tyylillä.

– Meillä on kokous Swixin kanssa keskiviikkona ennen kilpailua. Jos voitelusta tulee haastavaa, saattaa hiihtotyyli muuttua vapaaseen hiihtotyyliin. Tavoitteemme on, että pidämme kilpailun perinteisellä tyylillä, koska samaa käytetään Hopeasomman sprintissä, kertoo kilpailunjohtaja Tor-Leif Häggman Vörå IF:stä.

Voitelu on fluorivapaa. HS Pre sprintin aikana perjantaina ja Vöyrinkisojen aikana lauantaina OVK Vuokatti-Rukan projektipäällikkö Teemu Lemmettylä on paikan päällä Vöyrillä fluorivalvontalaitteen kanssa. Kaikilla osallistujilla on mahdollisuus testata suksensa ja varmistaa puhdistamisen onnistuminen. Testaaminen ei kuitenkaan ole vielä pakollista.

– Haluamme liittona olla valmistautumassa valvonnan aloittamiseen Suomessa. Tehdään tätä työtä kouluttamalla vanhempia ja lapsia sekä lisäämällä tietoa fluorittomuudesta ja siitä, miten sukset putsataan ja mistä löytää neuvoja tähän liittyen, kertoo Lemmettylä.

– Tämä on hyvää koulutusta. Haluamme rohkaista fluorivapaaseen voiteluun ja madaltaa kynnystä voidella fluorivapaasti, jatkaa Häggman.

Fluorivapaan voitelun suositus koskee sekä HS Pre sprinttiä että Vöyrinkisoja, joiden kilpailuluokat ovat kahdeksan vuoden iästä veteraaniluokkiin asti. Vöyrinkisoissa kaikki voitelevat suksensa itse, mutta fluorivalvontalaite on käytettävissä niille, jotka haluavat testata suksensa.