Liittovaltuusto hyväksyi Hiihtoliiton tilinpäätöksen 2021–2022 sekä toimintasuunnitelman kaudelle 2022–2023

Tänään perjantaina pidetty liittovaltuuston kokous hyväksyi kauden 2021–2022 Hiihtoliiton tilinpäätöksen ja vuosikertomuksen sekä myönsi vastuuvapauden johtokunnalle ja muille vastuuvelvollisille. Liittovaltuusto hyväksyi toimintasuunnitelman kaudelle 2022–2023 ja vahvisti talousarvion toimintakaudelle 1.6.2022–31.5.2023. Lisäksi liittovaltuustolle esiteltiin päivitettävänä oleva strategia vuosille 2023–2026. Kokouksessa hyväksyttiin Suomen Hiihtoliiton ja Ski Sport Finlandin mahdollisen yhdistymisen selvitystyön aloittaminen.

Vuosikertomus 1.6.2021–31.5.2022

Kaudella 2021–2022 jatkettiin strategian mukaista toimintaa ja hyvää taloudenpitoa toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Tilikauden tuloksen myötä Hiihtoliitto pysyy edelleen selvästi edellä oman pääoman tervehdyttämisen pitkän aikavälin suunnitelmaansa. Tilikausi päättyi toukokuussa 153 778,41 euron ylijäämäiseen tulokseen.

Kahden vaikean koronapandemiakauden jälkeen kansainvälinen ja kotimainen kilpailukausi pystyttiin viemään läpi lähes normaalisti. Kauden pääkilpailut olivat Pekingin olympialaiset, joista maastohiihtäjät saavuttivat kuusi mitalia. Lisäksi toteutettiin uusi tapahtumakokonaisuus Helsinki Ski Weeks, joka valjasti Olympiastadionin lähiliikuntapaikaksi neljän viikon ajaksi.

Toimintasuunnitelma 1.6.2022–31.5.2023

Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen esitteli kokouksessa strategiaan pohjautuvan toimintasuunnitelman kaudelle 2022–2023. Huippu-urheilussa kauden pääkilpailut ovat Planican MM-hiihdot sekä nuorten MM-hiihdot Kanadassa. Mäkihypyn ja yhdistetyn tavoitteena on tehdä olympiadin aikana selvä menestysloikka, nostaa lajien näkyvyyttä sekä kasvattaa harrastajamäärää. Lisäksi tavoitteena on pitää kaikkien lajien kilpailulisenssien määrä nousussa.

Helsinki Ski Weeks -tapahtuma järjestetään toisen kerran maaliskuussa Olympiastadionilla. Tapahtuma huipentuu Stadion Sprint -kutsukilpailuun 22.3.2023. Lisäksi kauden aikana järjestetään Lasten Lumipäivät -kiertue sekä lanseerataan edellisellä toimintakaudella pilotoitu Aikuisten Hiihtokoulu -tuote. Toimintakauden aikana aktivoidaan hiihtopiirien ja -alueiden toimintaa ja kehitetään Huippu-urheilun Tähtiseura -ohjelmaa.

Hiihtoliiton johtokunta

Johtokuntaan valittiin neljä jäsentä erovuoroisten tilalle kahdeksi vuodeksi; yksi maastohiihtoa, yksi mäkihyppyä ja yhdistettyä ja yksi alppilajeja edustavien henkilöiden keskuudesta sekä yksi muu jäsen. Lisäksi valittiin neljä varajäsentä yhdeksi vuodeksi.

Erovuoroisten tilalle johtokuntaan valittiin:
Alppilajit: Martti Uusitalo, varajäsen Timo Sallinen
Mäkihyppy ja yhdistetty: Juhani Huhtala, varajäsen Riina Valto