”Tavoitteena nolla käryä” – kansallinen fluoritestausinfo avasi tulevan kauden fluoritestauskäytäntöjä

© Jesse Väänänen

Kansallinen fluoritestausinfo kokosi kansallisen tason testauksesta kiinnostuneet Vuokattiin ja etäyhteyksien ääreen tiistaina 25.6.2024. Infon tavoitteena oli avata kansallisen tason testauskäytänteitä kaudella 2024–2025. Fluoria sisältävien voiteiden tai muita fluoria sisältävien suksen kunnostukseen liittyvien tuotteiden käyttö kiellettiin kaikissa Kansainvälisen Hiihtoliiton (FISin) alaisissa kilpailuissa kaikilla tasoilla kaudella 2023–2024. Kotimaan kilpailuissa fluoritestauksen osalta noudatettiin viime kaudella siirtymäaikaa, ja tulevasta kaudesta eteenpäin fluorien käyttö on kiellettyä kaikissa FISin ja Suomen Hiihtoliiton alaisissa kilpailuissa kaikilla tasoilla.

Fluoritestausinfossa tutustuttiin kansallisen tason tuleviin testauskäytäntöihin. Kansallisen tason testauksessa tulevalla kaudella ”tavoitteena on nolla käryä”. Tavoitteeseen pyritään erityisesti koulutuksen sekä avoimen viestinnän avulla.

– Testaus tulee hieman muuttamaan kilpailutapahtumien kulkua, mutta teemme testaustoiminnasta mahdollisimman sujuvaa kaikille. Alle 18-vuotiaiden kilpailuissa haluamme korostaa nuorten kouluttamista fluorittomaan kilpailemiseen. Tämä näkyy esimerkiksi siten, että jos lähtötestauksessa suksi hylätään vähäisin poikkeamin, kilpailija voi vielä vaihtaa testattavan suksen. Aikuisten sarjoissa korostuu urheilijan oma vastuu, eli heidän on tutustuttava etukäteen testaukseen liittyviin sääntöihin, kertoo maastohiihdon sääntöryhmän puheenjohtaja Jussi Prykäri.

– Noudattamalla suksien puhdistusohjetta sekä seuraamalla fluorittomuuteen liittyviä ohjeistuksia ei käryn mahdollisuutta ole. Lisäksi suksia pääsee testaamaan ennen kilpailuja, jotta voi varmistua omien suksien puhdistuksen onnistumisesta. Testausmahdollisuuksista infotaan etukäteen esimerkiksi Hiihtoliiton Fluorittomuus Hiihtoliiton lajeissa -sivulla, kertoo projektipäällikkö Teemu Lemmettylä.

Vuokatin Aateli Racen yhteydessä järjestetty fluoritestausinfo oli jatkoa kaksipäiväiselle fluoritestaajakoulutukselle. Testaajakoulutuksessa koulutettiin yhdeksän kansallisen tason sertifioitua fluoritestaajaa, jotka tulevat toimimaan kansallisen tason testaajina tulevalla kaudella. Toinen kansallisen tason fluoritestaajakoulutus toteutetaan syksyllä 2024 Etelä-Suomessa. Kansallisen tason testaajien lisäksi Suomessa on tällä hetkellä kaksi kansainvälisen tason testaajaa. Myös kansainvälisen testaajan pätevyyden omaavien määrää tullaan kasvattamaan tulevana kautena.

Katso tallenne kansallisen tason fluoritestausinfosta ja tutustu Fluorittomuus Hiihtoliiton lajeissa -sivuun.