Suomen Hiihtoliitto ja sen kaupallinen yhtiö Nordic Ski Finland Oy ovat kesän aikana käyneet läpi prosessia, jonka tarkoituksena on haastavassa yhteiskunnallisessa ja taloudellisessa maailmantilanteessa keskittyä ydintoimintoihin ja niiden toteuttamiseen. Liiton strategian peruspilarit, menestyvä huippu-urheilu, kehittyvä seuratoiminta ja olosuhteiden kehittäminen säilyvät ennallaan.
– Viime vuodet ovat koronaepidemian, energiakriisin, Ukrainan sodan ja talouden taantuman vuoksi olleet meille kaikille haastavia. Ne ovat tuoneet myös Hiihtoliiton toimintaan haasteita, joiden takia joudumme sopeuttamaan toimintaamme turvataksemme menestyksellisen toiminnan tulevaisuudessa. Käymme läpi kaikki toimintomme ja organisoimme niitä osittain uudelleen. Keskeisimpien tulolähteidemme Rukan ja Lahden maailmancupien sekä Suomen Cupin merkitys korostuvat entisestään. Muu liiketoimintojen kehittäminen ja markkinointikonseptien laajentaminen jäävät tässä vaiheessa vähemmälle huomiolle, toteaa Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen.
Osana muutosprosessia on yhdessä sovittu, että Hiihtoliiton kaupallinen johtaja Jari-Pekka Jouppi jättäytyy myöhemmin syksyllä pois liiton toiminnasta.
– Meillä on vielä osa tulevan kauden kaupallisia neuvotteluita kesken ja tarvitsemme Jari-Pekan osaamista niiden loppuun viemiseen. Tilanne sponsorimarkkinoilla on haastava, mutta onneksi hiihto kiinnostaa edelleen ja meillä on hyvät mahdollisuudet kumppaniverkoston täydentämiseen, Hämäläinen kertoo.
– Merkittäviä neuvotteluita on kesken ja vaikka kauden alkamiseen on vielä neljä kuukautta, niin tässä on kiire saada neuvotteluita maaliin kesälomien jälkeen. Hiihtoliitto on menestynyt urheilijoiden kansainvälisen menestyksen ja kotimaisen Suomen Cupin toiminnan ansiosta hyvin sponsorimarkkinassa enkä näe mitään syytä, miksi sama ei jatkuisi. Kustannusten raju nousu on toki tuonut toimintaan haasteita, mutta niitä asioita tässä on kesän aikana ratkottu, toteaa Jari-Pekka Jouppi.