Suomen Hiihtoliitto ei hyväksy venäläisten ja valkovenäläisten osallistumista FIS-kongressiin

Suomen Hiihtoliitto ei hyväksy venäläisten ja valkovenäläisten osallistumista Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) kongressiin. Venäjä ja Valko-Venäjä on suljettu ulos kansainvälisistä kilpailuista, mutta kielto ei rajoita maiden edustajien osallistumista FIS:n kokouksiin. Venäjän ja Valko-Venäjän edustajat saapuivat 5.6. järjestettyyn FIS-kongressiin Reykjavikissa. Suomen Hiihtoliiton näkemyksen mukaan Venäjän ja Valko-Venäjän edustajilla ei tulisi nykyisessä tilanteessa olla asemaa kansainvälisissä lajiliitoissa.

– Suomen Hiihtoliitto vastustaa Venäjän ja Valko-Venäjän edustajien paikallaoloa, mutta osallistumme kongressiin suunnitellun mukaisesti. Emme halua antaa muille mahdollisuutta sanella paikallaoloamme ja edustustamme. On tärkeää, että olemme paikalla äänestämässä FIS Councilin jäsenistä. Emme missään muodossa halua antaa Venäjälle vaikuttamismahdollisuuksia jättämällä kongressissa omat äänemme käyttämättä. Käyttämällä omaa äänivaltaamme voimme edistää päätöksentekoa oikeaan suuntaan, kertoo Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Sirpa Korkatti.

Suomen Hiihtoliitto pitää tärkeänä yhteisen linjan noudattamista Suomen Olympiakomitean kanssa, joka on yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa johdonmukaisesti ensin ajanut venäläisten sulkemista kansainvälisestä urheilutoiminnasta, ja sen jälkeen vastustanut venäläisten paluuta.