Maastohiihdon maajoukkueet valittu kaudelle 2024–2025

Maastohiihdon A-maajoukkue, B- ja U23-maajoukkue sekä nuorten maajoukkueet on nimetty. Maastohiihdon A-maajoukkueeseen on valittu yhteensä 17 urheilijaa. A-maajoukkueen harjoituskausi ja leiritysohjelma kaudelle 2024–2025 on valmisteltu yhteistyössä Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön kanssa. Huippu-urheiluyksikkö on vahvasti tehostamistukien kautta Hiihtoliiton tukena varmistamassa kärkiurheilijoiden ja maajoukkueiden kilpailukykyiset toimintaedellytykset harjoituskauden aikana. Mäkihypyn ja yhdistetyn maajoukkueet sekä harjoituskauden kokonaisuus julkistetaan toukokuun aikana.

– Yhteistyö Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön kanssa on ollut erinomaista. Olemme tilanteessa, joka haastaa ja edellyttää meiltä uudenlaista ajattelua myös maajoukkuetoiminnan osalta. Haasteet kehittävät meitä ja olemme jo nyt oppineet paljon omasta toiminnastamme. Meillä on iso muutostarve ja tulevaisuuden rakentaminen vaatii kykyä uusiutua sekä entistäkin vahvempaa yhteistyötä kumppaniemme kanssa, kertoo Hiihtoliiton puheenjohtaja Sirpa Korkatti.

Maastohiihdon A-maajoukkueen urheilijat valmistautuvat tulevaan kilpailukauteen ja Trondheimin MM-kisoihin yhteisen leirityksen sekä maajoukkueen vastuuvalmentajien kanssa sovittavien yksilöllisten valmennussuunnitelmien mukaisesti. Yksilölliset valmennussuunnitelmat koskevat pääasiassa joukkueen kärkiurheilijoita, joita Olympiakomitean huippu-urheiluyksikkö tukee myös henkilökohtaisesti Milano-Cortinan 2026 olympiakisojen lähestyessä. Krista Pärmäkosken mahdollinen liittyminen maajoukkuetoimintaan keskustellaan sitten, kun Pärmäkoski on tehnyt päätöksen uransa jatkosta.

– Tulevan kauden maajoukkue on sopiva sekoitus kokeneempia hiihtäjiä sekä nuoria tulevaisuuden lupauksia. Haastavassa taloustilanteessa maajoukkueelle on saatu kasattua hyvä kokonaispaketti harjoituskauden valmentautumiseen kohti ensi kauden päätavoitetta Trondheimin MM-kilpailuja yhdessä huippu-urheiluyksikön, OVK-Vuokatti-Rukan ja toimintaympäristöjen kanssa. Suurin osa harjoituskauden leireistä on kotimaassa, mutta mukana on myös kaksi ulkomaan leiriä, elokuussa Norjan Trondheimissä ja lokakuussa Itävallan Ramsaussa. Kauden harjoituksellisina teemoina ovat muun muassa yhteislähtökilpailut ja loppukirit, päävalmentaja Teemu Pasanen kertoo.

Myös Jasmi Joensuu on tyytyväinen, että joukkue on nyt kasassa ja odottaa harjoituskautta innolla.

– Hienoa, että joukkue on nyt kasassa vaikeista ajoista huolimatta. Edessä on arvokisavuosi, joten harjoituskausi on erittäin merkityksellinen ja maajoukkueleirityksellä tärkeä rooli urheilijoiden harjoittelussa. Omana painopisteenäni harjoituskaudella on erityisesti loppukirin sekä ryhmähiihtämisen kehittäminen. Odotankin leireiltä sitä, että päästään tekemään kovia ryhmäharjoituksia yhdessä. Se vie kaikkia meitä eteenpäin, sanoo Joensuu.

Maastohiihdon A-maajoukkue

Naiset
Jasmi Joensuu, Anne Kyllönen, Jasmin Kähärä, Johanna Matintalo, Hilla Niemelä, Kerttu Niskanen, Eveliina Piippo

Miehet