Hiihtoliiton johtokunnan kokous 8.10.2024: taloustilanne ja Olympiakomitean puheenjohtajavaali

Hiihtoliiton johtokunta käsitteli tiistaina 8.10. kokouksessaan liiton talous- ja kassatilannetta, tulevan kauden budjettia sekä toiminnan kehittämistilannetta. Lisäksi kokouksen asialistalla olivat johtoryhmien sekä Hiihtoliiton strategian uudistamisen tilannekatsaukset, Olympiakomitean hallitus- ja puheenjohtajavaalit, liittovaltuuston kokouksen valmistelut, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma, hallintosäännön päivitys sekä Kansallisen hiihtopäivän toteutussuunnitelma.

Talouden osalta Hiihtoliitossa on jouduttu tekemään vaikeita päätöksiä. Säästötoimenpiteiden avulla on kyetty varmistamaan ydintoimintojen jatkuvuus sekä saatu kokonaisuus tasapainoon.

– Olemme saaneet säästö- ja muutostoimenpiteiden avulla taloustilanteemme hallintaan. Meillä on selkeä toimenpidesuunnitelma ja tarkastuspisteet, joiden avulla pystymme tarvittaessa reagoimaan nopeasti yllättäviin tilanteisiin. Toimintoja tullaan priorisoimaan, jotta kilpailukausi saadaan vietyä läpi kilpailukykyisesti taloustilanteen vaatimissa raameissa. Kausi tulee olemaan haastava, mutta lajikoordinaattorit ja valmentajat ovat tehneet erinomaista työtä etsiessään uusia ratkaisuja toimintaedellytysten varmistamiseksi, kertoo Hiihtoliiton vt. toiminnanjohtaja Marleena Valtasola.

Taloustilanteen lisäksi johtokunnassa keskusteltiin urheilijoiden mahdollisista kisakauden aikaisista omavastuista, jotka ovat herättäneet julkisuudessa ja lajien sisällä paljon keskustelua.

– Huippu-urheilun mahdollistaminen kallistuu koko ajan ja tuleva kausi arvokisoineen tulee olemaan taloudellisesti vaikea, joten omavastuihin kilpailukauden aikana tulee varautua. Haluan kuitenkin korostaa, että teemme kaikkemme, jotta omavastuut olisivat mahdollisimman pieniä tai niitä ei tarvitsisi kerätä. Toisaalta on hyvä, että monissa lajeissa jo arkea olevista omavastuista keskustellaan avoimesti myös meidän lajeissamme, sanoo Hiihtoliiton puheenjohtaja Sirpa Korkatti.

Ajankohtaisista asioista myös Olympiakomitean hallitus- ja puheenjohtajavaaleista käytiin aktiivista keskustelua. Koko urheiluyhteisö tarvitsee nyt uudistumista ja muutosjohtamista.

– Olympiakomitea kuten koko urheiluyhteisö on suurien haasteiden edessä. Tarvitsemme uudenlaista yhteistyötä ja uudistumiskykyä. On tärkeää, että Olympiakomitean puheenjohtajavaaleihin saadaan useita varteenotettavia ehdokkaita, jotta löydämme oikean henkilön yhteistyön rakentajaksi ja tarvittavien muutosten läpivientiin. Yhteistyötä tulee tiivistää ja lajiliitot ottaa kiinteämmin mukaan tulevaisuuskeskusteluun, Korkatti sanoo.

Muista kokouksen asialistalla olleista asioista päätettiin, että Kansallinen Hiihtopäivä järjestetään 22.2.2025 tiiviissä yhteistyössä Suomen Ladun kanssa. Tavoitteena on aktivoida etenkin seuroja aiempaa aktiivisemmin mukaan tapahtumaan. Lisäksi johtokunta hyväksyi Hiihtoliiton päivitetyn yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman sekä käsitteli strategiauudistuksen tilannekatsausta.

Hiihtoliiton johtokunta kokoontuu seuraavan kerran tiistaina 12.11. Liittovaltuuston kokous järjestetään keskiviikkona 13.11. etäkokouksena. Kokouksessa tullaan käsittelemään Hiihtoliiton tilinpäätös ajalta 1.11.2023–30.6.2024 sekä muut sääntömääräiset asiat.

Johtokunta toimii Hiihtoliiton lain mukaisena hallituksena ja toimeenpanevana elimenä edistäen, ohjaten ja valvoen kaikin tavoin maamme hiihtourheilun kehitystä. Johtokunnassa puheenjohtajana toimii Sirpa Korkatti, maastohiihdon edustajina Rinna Ikola-Norrbacka ja Satu Sikanen (varajäsen Anssi Pentsinen), mäkihypyn ja yhdistetyn edustajina Lauri Kettunen ja Tony Kilponen (varajäsen Riina Valto), alppilajien edustajina Martti Uusitalo ja Jukka Rautio sekä muina jäseninä Juha Kolu ja Mikko Wiren.