Kansainvälisen Hiihtoliitto FIS:n kokouksessa sääntömuutoksia ja kalenterivahvistuksia – Rukalle talviurheilun superviikonloppu

@ Nordic Focus

FIS kokoontui Zürichissä 24.-27.9.2024 syyskokoukseen, jonka aiheina perinteisesti olivat sääntömuutokset sekä kisakalenterit.

Suomalaisittain kansainvälinen kausi alkaa alppihiihdolla, kun Levi isännöi pujottelun maailmancupia 15.-17.11.2024 – tällä kertaa myös miehille muutaman vuoden tauon jälkeen. Rukalla järjestetään maailmancupin superviikonloppu 29.11.-1.12.2024, jolloin pohjoismaisten hiihtolajien ja kumparelaskun maailmancupin osakilpailut järjestetään ensi kertaa yhtä aikaa.

Hiihtoliiton vt. toiminnanjohtaja Marleena Valtasola iloitsee siitä, että Rukan ja Lahden paikat pohjoismaisten lajien maailmancupissa on vahvistettu.

– Meille on erittäin tärkeä asia, että Rukan ja Lahden paikat maailmancupin kisakalenterissa on vahvistettu. Tulevien kausien kalentereiden valmistelu on myös edennyt hyvin ja tapahtumien tarkat päivämäärät sekä ohjelmat vahvistuvat myöhemmin, kertoo Valtasola.

Sääntömuutoksia mäkihyppyyn ja yhdistettyyn – maastohiihdon kisakalenteriin muutoksia

Mäkihypyssä ja yhdistetyssä rajoitetaan kauden aikana käytettävien hyppypukujen määrää. Mäkihypyssä käytettävien pukujen määrä on 12 ja yhdistetyssä 5.

– Yhdessä kilpailussa saa käyttää vain yhtä pukua. Puvut merkitään ja niiden käyttöä seurataan, Valtasola kertoo.

Mäkihypyn ja yhdistetyn kesä-GP:ssä 2025 tullaan kilpailemaan Milano-Cortina olympialaisia varten uudistetussa mäessä. Tästä syystä kesä-GP onkin tärkeä tapahtuma tuleviin olympialaisiin valmistautuessa.

Maastohiihdossa hiottiin kisakalenteria.

– Kesällä perutun maastohiihdon Nove Meston maailmancupin korvaa Italian Cogne, jossa kisataan tammikuussa. Lisäksi tulevan talven kilpailukalenteriin tehtiin pieniä muutoksia hiihdettävien matkojen osalta, kertoo Valtasola.

Alppihiihtoon Villi kortti -käytäntö

FIS Council on hyväksynyt ”Wild Card” -säännön alppihiihdon maailmancupin tulevalle kaudelle.

– Villin kortin voi saada urheilija, joka on urallaan saavuttanut suuria voittoja eli se on mahdollinen vain harvoille ja valituille. Kortin saamisen ehtona on, että urheilijan uran lopettamisesta on kulunut vähintään kaksi kilpailukautta. Maailmancupin villin kortin voi saada vain yhden kauden ajaksi ja se ei koske MM-kilpailuita. Urheilijalle kortin saaminen tarkoittaa sitä, että hän saa lähtönumeron 31 eli heti kuuman ryhmän jälkeen. Marcel Hirscher on hakenut FIS:ltä villiä korttia kaudelle 2024-2025, ja koko alppihiihtomaailma odottaa kiinnostuksella hänen edesottamuksiaan, kertoo Ski Sport Finlandin toimitusjohtaja Janne Leskinen.

Leskisen mukaan Wild Card -käytäntöä hiotaan vielä syksyn aikana.

– FIS:n urheiljakomissio ja Council tekevät vielä pieniä viilauksia sääntöön sen osalta, kuinka monta kilpailua urheilija voi startata kaudessa eri lajeissa ja kuinka hänen kilpailukuntoaan arvioidaan turvallisuuden näkökulmasta.

Turvallisuusasiat esillä

Air bag -liivit ovat tästä kaudesta alkaen pakolliset maailmancupin vauhtilajeissa. Viiltosuojattujen alusasujen käyttöä suositellaan alkavalla kaudella ja ne tulevat pakolliseksi maailmancupissa, MM-kisoissa sekä olympialaisissa kaudesta 2025-2026 alkaen.

Leskisen kertoo, että myös kisakalenteria on muokattu urheilijoiden turvallisuutta ajatellen.

– Maailmancupin kalenterista on poistettu tuplakisat erityisesti vauhtilajiessa, jotta urheilijoiden rasitus ei nouse kestämättömäksi.

Alppihiihdon kisakalenteri lupaa Leville hyvää

FIS:n alppihiihdon kilpailunjohtajat ovat tyytyväisiä nyt vahvistettuun maailmancupkalenterimalliin, jossa alkukaudesta hyödynnetään muun muassa Levin lumivarmuutta. Kauden loppupuolella palataan Norjaan, jossa talvi jatkuu vielä maaliskuussa.

Leskinen on Levin MC-kisojen pääsihteeri, joten hän on erityisen iloinen kokouksessa esitettyihin kalenteriehdotuksiin.

– Levin paikka kisakalenterissa näyttää erittäin varmalta. Kalenteriehdotuksissa kausille 2025-2026 ja 2026-2027 on ohjelmassa naisten ja miesten pujottelut, kuten tänäkin vuonna.

Freeskiin ja freestylen osalta ei tapahtunut merkittäviä muutoksia.

– Olympialaisten karsintajärjestelmää ollaan selkeyttämässä. Kuohuntaa aiheutti tieto, että italialaiset eivät kykene järjestämään freeskin eikä lumilautailun esikisoja. Nyt mietitään, miten varmistetaan se, että kaikki urheilijat pääsevät testaamaan olympialaisten suorituspaikat ennen kisoja, toteaa Leskinen.

Leskinen kertoo, että FIS ottaa myös sisällöntuottajana ison harppauksen eteenpäin.

– FIS:n uudet digitaaliset alustat, kuten FIS-TV ovat kehittyneet valtavasti. Siellä on uusia ratkaisuja, joita kilpailijat ja kisajärjestäjät voivat hyödyntää omien digi-/somejulkaisujensa osana. Näitä uudistuksia nähdään jo Levin kisojen yhteydessä.

Arno Heikkalalle puheenjohtajuus

Arno ”Ökö” Heikkala nimettiin kesällä ensimmäisenä suomalaisena FIS:n alppihiihdon komitean puheenjohtajaksi. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun suomalainen toimii minkään alppihiihdon komitean puheenjohtajana. Nyt alkaneella puheenjohtajakaudella Heikkala luotsaa alppihiihdon sääntökomiteaa.

Lopullisesti kalenterit ja sääntömuutokset vahvistaa FIS Council seuraavassa kokouksessaan.

Lisätietoa:

Marleena Valtasola, vt. toiminnanjohtaja ja hallintopäällikkö

Suomen Hiihtoliitto

puh. +358 50 401 4416