Miksi seurayhteistyö kannattaa?

Tiistaina 26.4. järjestetyssä Kestävyyslajien seurawebinaarissa Seurayhteistyön malleja, kuultiin käytännön esimerkkejä neljältä seuralta ympäri Suomea siitä, minkälaista kestävyyslajien seurayhteistyötä ovat toteuttaneet ja minkälaista on suunnitelmissa. Miksi seurayhteistyö kannattaa? Ainakin seuraavat tekijät nousivat esille esimerkkiseurojen esityksistä:

• Osaamisen jakaminen ja kehittäminen
  • Monipuolisuus ja lajien erityisosaamisalueet
  • Yhteiset resurssit
  • Työmäärän jakaminen
  • Päällekkäisyyksien poistaminen
  • Seuratukihanke
  • Kestävyysurheiluyhteisö

Syitä on varmasti vielä edellistä listaa enemmänkin, mutta vahvasti yhteisenä nimittäjänä pidettiin matalaa kynnystä tarjota yli lajirajojen yhteistä toimintaa. Selkeästi keskusteluissa nousi myös esille, että tilausta yhteistyölle on. Hyvin monilla paikkakunnilla kestävyyslajien seurat tekevät samankaltaisia asioita miltei päällekkäin, kun niitä voitaisiin toteuttaa yhdessä. Parhaimmillaan yhteistyöstä hyötyvät niin seura kuin sen urheilijatkin.

Minkälaista yhteistyö konkreettisesti voisi olla? Ohessa listaus ajatuksista, mitä webinaarin tiimoilta nousi esille:

• Valmentajaklubi
  • Kestävyysurheiluryhmä
  • Yhteiset leirit
  • Yhteiset viikko harjoitukset
  • Testijuoksut
  • Valmentajavierailut
  • Seuratukihanke
  • Yhteiset työntekijät

Yhteistyötä voi olla monenlaista ja tärkeää onkin, ettei siitä välttämättä lähde heti alkuun rakentamaan mitään suureellista, vaan esimerkiksi aito keskusteluyhteys seurojen välillä auttaa jo paljon eteenpäin. Me Hiihtoliitossa kannustamme Hiihtoseuroja etsimään uusia yhteistyömahdollisuuksia. Jos tarvitsette sparrausta tai ajatustenvaihtoa tähän liittyen, olkaa yhteydessä seurakoordinaattori Kari-Pekka Seppäseen (kari-pekka.seppanen@hiihtoliitto.fi).

Kestävyyslajien seurawebinaari järjestettiin yhteistyössä Hiihtoliiton, Urheiluliito, Suunnistusliiton ja Ampumahiihtoliiton kanssa.

Webinaarin tallenne