Maastohiihdon johtoryhmä kokoontui 11.12.2023

Maastohiihdon johtoryhmän vuoden viimeisessä kokouksessa kuultiin seuratoiminnan kuulumiset ja huippu-urheilun tilannekatsaus sekä hyväksyttiin valmentajien esittämä joukkue YOG-kisoihin. Lisäksi kuultiin lumiolosuhdekartoituksen tilanteesta ja Hiihtoliiton taloustilanteesta sekä keskusteltiin Svean asettamasta Kilmon kuukausimaksusta kilpailuja järjestäville seuroille.

Johtoryhmän puheenjohtaja Sirpa Korkatti totesi aloituspuheenvuorossaan kauden aloitukseen liittyneen niin haasteita kuin myös onnistumisia. ”Kaikessa toiminnassa on tärkeää, että jokainen toimija voi keskittyä omaan tehtäväänsä ja rooliinsa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.”

Startti Ladulle -kehitysprosessi startannut Vierumäellä

Startti Ladulle -kehittämisprosessi starttasi marraskuun lopussa onnistuneesti neljän seuran voimin Vierumäellä. Prosessissa ovat mukana Mikkelin Hiihtäjät, Tampereen Pyrinnön mäkijaosto, Kauhajoen Karhu sekä Tampereen Pyrinnön hiihtojaosto. Ensimmäisen lähiviikonlopun teemoina olivat johtaminen ja hallinto sekä viestintä ja markkinointi.

Seuratoiminnan kehittäjä Sandra Sirén raportoi lisäksi, että OKM:n seuratoiminnan kehittämistukea haki tänä vuonna vain kuusi seuraa. Johtoryhmä totesi, että hiihtolajit häviävät seuratuen saamisessa todella paljon muihin lajeihin verrattuna. Tuella olisi mahdollista mm. rakentaa toimintamalleja ja seurayhteistyötä sekä palkata toiminnanjohtaja seuraan. Kehittämistuen hakemiseen tarjolla ollutta tukea ja sparrausta ei ole juurikaan hyödynnetty seuroissa. Johtoryhmä korosti myös viestintää tukea saaneiden seurojen kehittämishankkeista. ”Konkreettiset ja positiiviset esimerkit muista seuroista motivoivat seuroja hakemaan tukea sekä kehittämään omaa toimintaansa”, puheenjohtaja Korkatti totesi.

Koululuokkien runsas ilmoittautuminen Lasten Lumipäiville ilahdutti johtoryhmää suuresti.

Nuoret saaneet näyttöpaikkoja ja onnistumisia maailmancupissa

Lajikoordinaattori Jarmo Riski kertoi maailmancup-joukkueen tilanteen olevan hyvä muutamaa koronatapausta lukuun ottamatta. Nuoret urheilijat ovat saaneet näyttöpaikkoja ja onnistumisiakin maailmancupin kilpailuissa.

Fluorikiellon vaikutukset näkyvät etenkin vapaan hiihtotavan kilpailuissa – useilla mailla on suurta vaihtelua suksihuollon toimivuudessa. Suomen huoltoryhmä on saanut hyviä kokemuksia ja osaaminen lisääntyy koko ajan.

Tour de Skille 30.12.2023–7.1.2024 osallistuu Suomesta 6+7 urheilijan joukkue. Nuorten MM-kisoihin Planicaan 5.–11.2.2024 valitaan 20–22 urheilijaa. Nuorten talviolympialaiset (YOG) järjestetään 19.1.–1.2.2024 Etelä-Koreassa. Johtoryhmä hyväksyi valmentajien esittämän maastohiihtojoukkueen YOG-kisoihin. Joukkueen julkaisu tapahtuu 4.1.2024 Olympiakomitean toimesta.

Lumilajiliitoilla tarve päätoimiselle olosuhdevastaavalle

OKM:n rahoittama lumilajien yhteinen olosuhdeselvitys käynnistyi viime kesänä. Selvityksen tekijä Tony Kilponen oli mukana johtoryhmän kokouksessa kertomassa lumilajiliittojen lumiolosuhteiden ja lumiliikuntapaikkojen nykytilasta. Lumilajien nykytilanteen selvityksen lisäksi tavoitteena on laatia lumilajien yhteinen pitkän ajan kehityssuunnitelma lumiolosuhde- ja lumivarmuusasioissa.

Johtoryhmä totesi yksimielisesti, että lumilajien päätoiminen olosuhdevastaava olisi välttämätön vaativan ja laajan tehtäväkentän takia. Lumilajiliitot tarvitsevat yhteisen olosuhdestrategian ja roadmapin tulevaisuuteen sekä laatustandardin lumiolosuhteille. Asia on laaja ja moniulotteinen ja siihen tulee panostaa Hiihtoliiton strategian mukaisesti. Jatkohankehakemus on jo työ alla – hankkeen ohjausryhmän muodostavat lumilajiliittojen toiminnanjohtajat.

Maastohiihdon suunta-asiakirja rakentuu

Lajikoordinaattori Jarmo Riski on rakentanut ja esitellyt johtoryhmälle maastohiihdon suunta-asiakirjan kehitysversioita syyskauden kaikissa kokouksissa. Mikä on lajin tavoitetila, mihin maastohiihtoa halutaan oikeasti kuljettaa? Kyseessä on osallistava prosessi, jossa määritellään lähivuosien toimenpiteet menestyksen saavuttamiseksi. Työ jatkuu kevätkaudella.

Hiihtoliitolle uudenlainen toimintamalli tulevaisuudessa

Toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen ja puheenjohtaja Sirpa Korkatti kertoivat Hiihtoliiton taloustilanteesta. Mm. matkakustannukset ovat nousseet budjetoitua enemmän ja kun siihen lisätään Helsinki Ski Weeksin tuomat kahden vuoden tappiot, tilanne on erittäin haastava.

Sirpa Korkatti totesi tilanteen ja toimintaympäristömuutosten myötä Hiihtoliiton tarvitsevan ison muutoksen ja kokonaan uudenlaisen toimintamallin tuleville toimintakausille kustannusten noustessa jatkuvasti. ”Meidän on yhtäaikaisesti varmistettava huippu-urheilun edellytykset sekä huolehdittava seurojen hyvinvoinnista ja seuratoiminnan kehittämisestä. Laadukas seuratoiminta on myös tulevaisuuden huippu-urheilun pohja ja samalla liikunnallisen elämäntavan rakentaja”, puheenjohtaja Korkatti muistutti.

Kokouksessa keskusteltiin lisäksi Kilmon (kilpailuilmoittautumisjärjestelmä) maksuvälittäjänä toimivan Svean asettamasta kuukausimaksusta kilpailuja järjestäville seuroille. Svea alkaa periä 15 euron kk-maksua 1.1.2024 lähtien. Kilpailuja järjestäville seuroille aiheutuu maksusta 180 euron vuotuinen lisäkustannus, mihin seurat ovat suhtautuneet odotetun negatiivisesti.

Johtoryhmä kävi keskustelun asiasta ja jakoi seurojen harmituksen asiasta. Todettiin kuitenkin, että myös muut maksuvälittäjät ovat maksullisia ja tässä olisi mahdollisuus seurayhteistyöhön siten, että yksi seura (tai piiri) maksaa kk-maksut ja ottaa kisailmoittautumiset vastaan ja maksut jyvitetään kisajärjestäjien kesken. Svean kanssa neuvotellaan vielä kuukausimaksusta.

Maastohiihdon johtoryhmän tehtävänä on ohjata, tukea ja kehittää maastohiihdon operatiivista urheilutoimintaa hyväksytyn toimintasuunnitelman ja budjetin puitteissa. Johtoryhmän puheenjohtajana toimii Sirpa Korkatti ja jäseninä Esko Valikainen, Satu Kalajainen, Jukka Tahkola, Jussi Prykäri, Juha Toivo ja Mika Paananen.